• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel file met macro uit de oude doos ('95) laten werken in 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

dompie16099

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Berichten
12
Hoi,

Reeds enkele malen heb ik hier op het forum al antwoorden gevonden op mijn vragen maar aangezien mijn kennis (en ook die van collega's) mbt macro's en VBA nagenoeg "0" is kom ik hier maar even langs met een uitdaging.

We hebben een excel-file die goed in het museum zou thuis horen maar toch nog frequent gebruikt wordt.
Tot excel 2003 was er geen enkel probleem en werkten alle macro's zonder problemen, na de migratie naar 2010 echter blijft de macro foutmeldingen geven op bepaalde cellen.
Het zou een enorme hulp zijn moest iemand deze file eens kunnen bekijken en dit probleem er kunnen uithalen.

Alvast bedankt voor de hulp

Dominique

Bekijk bijlage berekeningen.xls

ps: ergens in file staat ook "Dit is de originele versie van 19 oktober 95 om wijzigingen aan te brengen unprotecten via "zetzetzet"" dit kan misschien nuttig zijn.
 
Ik denk dat er iets mis is gegaan met het opslaan van uw bestand.

Er zitten geen macro's in uw bestand.
Als je het bestand opent in xl2010 en daarna opslaat moet je kiezen voor opslaan als - en dan Excel werkmap met macro's kiezen, dan worden de macro's mee opgeslagen anders gaan ze verloren.
 
Hoi Cobbe,

Er zitten wel degelijk macro's in hoor maar niet zoals ze tegenwoordig bekend zijn.
De macro's staan op het tabblad zetting.xlm en stammen nog uit het pre-95 tijdperk.

Bij het openen van de file vraag excel om de macro's in te schakelen.
Wanneer je dit bevestigt kan je op de groene cellen klikken om hiervan een te selecteren en dan loopt het mis.


mvg,

Dominique
 
Dan mankeren de gedefiniëerde namen dan toch wel?
Er wordt gebruik gemaakt van "Tekst x" en "Patronen", enz...

Jij zegt dat alles werkte tot xl2003 maar ik open het in xl2000 en de 'macro's' lopen ook vast.
 
@ Cobbe
Die Text.. zijn gewoon Shapes met een macro achter.
Dus Text15 gaat dan de macro in kolom A starten, Text16 macro kolom B, enz...
Heb nu even geen tijd om verder uit te spitten, maar principe is gewoon 1-nen en 0-llen plaatsen in kolom D12 tot 16 op blad zettingxls en dan de aangeklikte shape geel kleuren en andere groen(of omgekeerd)
 
Deze werken in XL2007
Code:
Sub tekst15()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D12").Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(Array(1, 0, 0, 0, 0))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 15", "Tekst 16", "Tekst 17", "Tekst 18", "Tekst 19")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 15").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst16()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D12").Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(Array(0, 1, 0, 0, 0))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 15", "Tekst 16", "Tekst 17", "Tekst 18", "Tekst 19")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 16").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst17()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D12").Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(Array(0, 0, 1, 0, 0))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 15", "Tekst 16", "Tekst 17", "Tekst 18", "Tekst 19")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 17").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst18()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D12").Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(Array(0, 0, 0, 1, 0))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 15", "Tekst 16", "Tekst 17", "Tekst 18", "Tekst 19")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 18").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst19()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D12").Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(Array(0, 0, 0, 0, 1))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 15", "Tekst 16", "Tekst 17", "Tekst 18", "Tekst 19")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 19").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst20()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D27").Resize(2) = WorksheetFunction.Transpose(Array(1, 0))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 20", "Tekst 21")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 20").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
Sub tekst21()
With Sheets("Zetting.xls")
    .Range("D27").Resize(2) = WorksheetFunction.Transpose(Array(0, 1))
    .Shapes.Range(Array("Tekst 20", "Tekst 21")).Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 139, 139)
    .Shapes("Tekst 21").Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 0)
End With
End Sub
 
Hoi,

Na een beetje knoeien en prutsen ben ik er in geslaagd alles aan de praat te krijgen.

Hartelijk dank voor de hulp,

Dominique
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan