• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel filter formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

pzwalum

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Hallo,

Ik werk in het onderwijs en we hebben samen met enkele collega's een carpoolgroep. Door het schooljaar heen wordt het rooster telkens aangepast. Ik ben aan het experimenteren met een Excelbestand die (onder andere) op basis van de verschillende versies bijhoudt op welke dag een collega heeft gereden.
Ik heb twee tabellen, één tabel met het carpoolrooster waarin o.a. bijgehouden wordt op welke datum een nieuwe versie ingaat en diverse kolommen met relevante data voor het carpoolrooster. Een tweede tabel bevat de data van een (school)jaar en kolommen die berekent wie wanneer heeft gereden en meegereden. Ik loop vast op formule die een gefilterde matrix creëert in de tweede tabel, waarbij a) de datum groter of gelijk is aan de datum van het carpoolrooster en b) kleiner is dan de eerstvolgende datum van een nieuwe versie. Ik realiseer me dat de formule een overloop veroorzaakt, de matrix wil ik uiteindelijk in een andere (INDEX) formule gebruiken.
In de bijlage heb ik een uitgeklede versie gemaakt van het uiteindelijke bestand, zodat het probleem duidelijk wordt. Als de datum gelijk is levert het een goede matrix op, als de datum groter is ontstaat er een berekeningsfout. Hieronder heb ik de formule gekopieerd waarbij het probleem ontstaat. Heeft iemand een idee waar het probleem zit en/of hoe het opgelost kan worden? Alvast bedankt!

MVG Puk

Code:
=FILTER(Tabel1;([@Datum]<=Tabel1[Datum aangepast])*(Tabel1[Datum aangepast]<MIN(ALS(Tabel1[Datum aangepast]>[@Datum];Tabel1[Datum aangepast]))))

Bijlagen

Hallo,

Ik kan helaas het e.e.a. niet zo goed volgen.
Maar wat mij wel opvalt is dat "Tabel1" dubbele data staan met een andere dagnaam.

Ik kom een heel eind met:

PHP:
=INDEX(Tabel1[Rijder];MATCH([@Datum];Tabel1[Datum aangepast];1))

Het belang van de naam van de dag ontgaat me.

Laatst bewerkt:
Ik kom een heel eind met:

PHP:
=INDEX(Tabel1[Rijder];MATCH([@Datum];Tabel1[Datum aangepast];1))

Het belang van de naam van de dag ontgaat me.

Bedankt voor de reactie. De 'dag' is inderdaad niet nodig voor het 'probleem'. In de uiteindelijke versie wil ik niet alleen de filtering op datum laten plaatsvinden, maar ook op dag en naam. De formule die je voorstelt heb ik eerder ook gebruikt, maar ik liep er toen tegenaan dat ik niet op meerdere aspecten kon filteren, tenzij ik dat verkeerd had gelezen. Ik zal nog een keer met deze formule experimenteren, nogmaals dank.

Gebruik svp de goede reaktieknop: zonder overbodig citeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan