• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel format van cellen vastzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Weet iemand een manier om de format van cellen in Excel te beveiligen tegen wijzigen van de format?
Via protect sheet werkt het niet naar behoren.
Ook met copy paste mag de format niet wijzigen.
Enig idee of hier een mogelijkheid voor is?
Liefst zonder VBA omdat het een XLSX bestand moet blijven (maar anders sta ik ook open voor VBA).
Teven zitten er data validaties en conditional formatting op de verschillende cellen (geen idee of dat uitmaakt).
Zie bijgevoegd bestand.
WW staat op tab 2.

Bijlagen

Zet via celeigenschappen eerst de cellen op locked en dan beveilig je het werkblad met het eerste vinkje uit.

edit: ik heb je vraag denkik verkeerd begrepen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@JVeer,

Het gaat er om dat de cellen wel ingevuld kunnen worden ook d.m.v. paste, maar de format van de cellen mag niet wijzigen.
Tevens moeten de datavalidatie en conditional formatting ook gewoon blijven werken.

Zorg dat je de cellen in kwestie op locked zet
Ga dan naar 'Protect Sheet'
en protect je blad met een paswoord (hier niet ingevuld)
Zorg ervoor dat minstens de eerste 2 vinkjes opstaan en dat de volgende 3 zeker NIET opstaan. (vinkje = wat je toelaat)
Met de volgende doe je wat je wil naar eigen voorkeur of bedoeling.

Bijlagen

• 2020-10-12 08_41_47-Window.jpg
    2020-10-12 08_41_47-Window.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 71
@Digicafe, de cellen moeten juist wel ingevuld kunnen worden, alleen mag daarmee de format van de cel niet gewijzigd worden wat vaak gebeurd bij paste.
Ook de validaties en conditional formatting moeten in die cellen blijven werken.

Dat is inderdaad wat ik aantoon.
Probeer dan eens met alle vinkjes op te zetten bij het beschermen, behalve het 3de, 4de en 5de ... dan kan je alles, behalve formaat aanpassen.
Door vinkjes weg te halen bij het beschermen kan je vervolgens het niveau van beveiliging opkrikken, net zover als je wenst.

@Digicafe, helaas werkt dat niet, dat had ik al geprobeerd. Al staat de cel op format tekst en ik paste er dus wat in uit een andere excel die de format currency heeft, kan ik het er zo in plakken en wordt die format dus overgenomen.

Misvatting : het is dus niet het formaat van de cel (omkadering, achtergrond, etc....) dat je wil bevriezen, maar wel het formaat van de inhoud, van de value in die cel.
En dat kan inderdaad niet - je vraag om te kunnen invullen, maar anderzijds geen formaat mee te kunnen geven van die inhoud is een tegenstrijdigheid.

Je zou dit wel kunnen bewerkstellingen door een macroke achter de betrokken cellen te hangen die bij input wordt getriggered (OnEntry event) en die elke input omzet in het gewenste formaat. Maar als het over meerdere cellen gaat, met telkens andere formaatwensen wordt dat een bewerkelijke en moeilijk beheersbare zaak.

Dat is jammer. Ik was er al een beetje bang voor idd.
Bedankt voor de hulp in elk geval.

Als je gebruikers wil ondersteunen bij invoer gebruik je een Userform (dat niet voor niets zo heet)

@snb

Ik heb even gekeken op userforms, maar dat is niet haalbaar voor vele regels denk ik.
Er moet ook geplakt kunnen worden.

Weet iemand hoe ik het op kan pakken via VBA? Ik ben aan het Googelen, maar kom elke keer weer uit op het locken van cellen, maar ik wil de cel dus niet locken, maar de format van de cel en eventuele data validaties en conditional formatting. Ik zal waarschijnlijk niet de juiste zoekterm gebruiken, maar weet even niet hoe ik dit moet zoeken.

@snb

Ik heb even gekeken op userforms, maar dat is niet haalbaar voor vele regels denk ik.
Er moet ook geplakt kunnen worden.

Dat kan allemaal met een userform.
Zonder nadere informatie kun je niet geholpen worden.

@jkpieterse

Top, de format staat zo idd vast. Alleen de validaties gaan nu niet meer af.
Zou ik die validaties ook apart via vba kunnen doen?
Ik heb een tabblad erbij gezet met de validaties. Zijn dus wel veel verschillende.

Bijlagen

Als gebruiker van Excel vertrouw ik er altijd op dat ik vorige acties ongedaan kan maken met ctrl-z. Na een ingreep vanuit VBA ben je helaas altijd de Undo stack kwijt. In dit voorbeeld kan ik dus wel een plak actie doen maar deze daarna niet meer ongedaan maken :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan