• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule afronden naar boven eindige op 9

• Onderwerp starter Onderwerp starter pbv7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pbv7

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2015
Goedendag,

Voor een groot artikelbestand (90.000 artikelen) dient er een prijsverhoging van 2,5% te worden doorgevoerd. De prijzen die in het financiële systeem dienen te worden vastgelegd dienen te eindigen op een 9.

Voorbeeld:
Artikel X verkoopprijs € 472,- * 2,5% verhoging = € 483,80. Met welke formule kan ik dit bedrag afronden naar € 489,-?

Ander voorbeeld:
Artikel Y verkpr € 429,- * 2.5% = € 439,73. Dit bedrag dient dan afgerond te worden naar € 439,-.

Alvast bedankt!!

Gr.
Paul

=MROUND(A1;10)-1

Ik dacht dat de NL functie afronden.n.veelvoud was...

Daarnaast snap ik niet waarom €483,80 naar 489 euro wordt afgerond. Deze afrondingsregel is wel héél vaag. Want waarom wordt die dan ook niet naar beneden afgerond??? (gaat mijn oplossing de fout mee in)

Laatst bewerkt:
Hoi Ginger,

Dank, maar deze is niet helemaal sluitend inderdaad. Als we het afronden naar beneden laten zitten, klopt de formule nog niet helemaal..

Sja de logica, het zijn retail-prijzen, de klant wil dit allemaal op 9 eindigend hebben.

Ik zou de logica maar even opvragen? Bij kleine bedragen geeft dit wel een extreme verhoging.

Dit geeft altijd een geheel getal dat eindigt op een 9.
PHP:
=--(LINKS(GEHEEL(A1);LENGTE(GEHEEL(A1))-1)&9)

Hmmmm.... Maar WAT is de rekenregel dan? Dus wannéér ga je naar boven afronden en wanneer dus naar beneden? Dus wat wordt 489,99 ? En wat 490,00 ?
Ofwel wil je altijd in het tiental blijven waarin je zit? Is dat de bedoeling?

En inderdaad krijg je dan een forse verhoging. Stel je voor dat je artikel onder het tientje was en nu dus een tientje geworden. Moet je voor hetzelfde artikel ineens 19 euro betalen??? Gekenhuis... :D

Laatst bewerkt:
...dan zou dit een oplossing kunnen zijn
=CEILING(A1+0,01;10)-1

NL = afronden.boven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan