• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule geeft onterecht "FALSE"

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackOut

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Berichten
7
Dames en heren,

Ik heb een excel sheet met de volgende formule:
Code:
=IF(E10>100;IF(E10>150;IF(E10>1000;IF(E10>2000;IF(E10>9000;"Extremely Secure");"Secure");"Risky");"Insecure");"Extremely Insecure")


Het probleem is dat als de waarde van E10 is: 101954, dan geeft de formule "FALSE". Hoe kan dit? Er zit toch geen vergelijkende expressie in?

Bedankt voor jullie hulp alvast!

gr,
Jeroen
 
BlackOut, met je formule én je opgegeven 'te controleren waarde' gaat bij mij alles goed. En krijg ik netjes 'Extremely Secure' als resultaat van je formule...:thumb:

Hoe kan dit? Er zit toch geen vergelijkende expressie in?
Ehhh... geen vergelijking??? Het is één grote vergelijking in je formule...

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
BlackOut, met je formule én je opgegeven 'te controleren waarde' gaat bij mij alles goed. En krijg ik netjes 'Extremely Secure' als resultaat van je formule...:thumb:

Ehhh... geen vergelijking??? Het is één grote vergelijking in je formule...

Groet, Leo

Hey Leo,

Dank je voor je reactie en ondernomen actie.
Ik snap de verwarring mbt de vergelijking, maar er is geen "=" in de formule, een = kan voor een "FALSE" zorgen, aangezien die niet in de formule staat (los van de start).

Welke versie van Excel gebruik je als ik vragen mag?

gr,
Jeroen
 
Blackout, Ik werk met Office 2003 (engelse versie). En voor wat betreft de vergelijking... Alle vergelijkende operatoren (=; >; <; <>; >=; <=) kunnen een True of False retourneren. Zet maar 'ns in cel A1 de waarde 1, in cel B1 de waarde 2 en in cel C1 de formule =A1>B1. Het resultaat is dan toch echt 'False'...

Groet, Leo
 
Niet alleen = zorgt voor een vergelijking maar ook > en < zijn vergelijkingen.

Vreemd genoeg krijg ik een foutmelding tussen 2000 en 9000 die ik niet zomaar kan herleiden.

Mvg

Piet
 
Blackout vervang alle IF's voor ALS en hij doet het prima.
 
Relleboer zei:
Blackout vervang alle IF's voor ALS en hij doet het prima.
Relleboer, dat heeft natuurlijk alléén zin als je een nederlandse versie gebruikt...:confused::rolleyes:

Groet, Leo
 
Dankzij de opmerking van Tilpi zag ik wat er was.... Je hebt namelijk voor iedere if een opdracht gegeven wat er moet gebeuren als de vergelijking True is. Maar je hebt niet aangegeven wat er moet gebeuren als het False is. Daarom komt de formule als resultaat terug met 'False'.

EDIT: Het was dus gewoon een kwestie van schuiven met haakjes. Dit heb ik trouwens uitgeplozen via de Tools > Formula Auditing > Evaluate Formula functionaliteit. Werkt zéér goed kan ik je vertellen...

En zo zou de formule dan moeten zijn...
Code:
=IF(E10>100;IF(E10>150;IF(E10>1000;IF(E10>2000;IF(E10>9000;"Extremely Secure";"Secure");"Risky");"Insecure");"Extremely Insecure"))

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Daarom komt de formule als resultaat terug met 'False'.

Dat is dan wel zo, maar tussen 2000 en 9000 is niet FALSE en toch krijg ik een foutmelding. Begrijp er niks van.

Mvg

Piet
 
Klopt. Had ik zelf ook kunnen/moeten bedenken.
Eigenwijs denk ik.:confused:

Mvg

Piet
 
Dankzij de opmerking van Tilpi zag ik wat er was.... Je hebt namelijk voor iedere if een opdracht gegeven wat er moet gebeuren als de vergelijking True is. Maar je hebt niet aangegeven wat er moet gebeuren als het False is. Daarom komt de formule als resultaat terug met 'False'.

EDIT: Het was dus gewoon een kwestie van schuiven met haakjes. Dit heb ik trouwens uitgeplozen via de Tools > Formula Auditing > Evaluate Formula functionaliteit. Werkt zéér goed kan ik je vertellen...

En zo zou de formule dan moeten zijn...
Code:
=IF(E10>100;IF(E10>150;IF(E10>1000;IF(E10>2000;IF(E10>9000;"Extremely Secure";"Secure");"Risky");"Insecure");"Extremely Insecure"))

Groet, Leo

Hey,

Bedankt voor je onderzoek!

Ik krijg echter nog altijd FALSE als ik de formule vervang. Ik weet niet hoe het komt!
De waarde van E10 is van het type "Number", met 1 decimaal en een 1000-tal-separatie (puntje tussen elke 3 cijfers).

EUREKA!
Indien E10 kleiner/gelijk zou zijn dan/aan 100 dan geeft hij FALSE! Natuurlijk! Met jullie hulp en deze debug is alles in orde! Ik dank jullie allemaal hartelijk!

gr,
Jeroen
 
Jeroen,

Zet je hem even op opgelost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan