• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule meer dan 7 x ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Esducsafe

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
185
@Helpers
Het is mij niet gelukt om een oplossing te vinden voor de limiet van 7x Als. Wat ik wil, is dat onder de tabel een waarde wordt weergegeven wanneer de laatst ingegeven waarde in de tabel verandert (groter of kleiner is). Een bestandje met mijn casus bijgevoegd. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Esko

Code:
=ALS(OF($C$2=$C$2;$C$2;0);ALS(OF($C$3<>$C$2;$C$3;$C$2);ALS(OF($C$4<>$C$3;$C$4;$C$3);ALS(OF($C$5<>$C$4;$C$5;$C$4);ALS(OF($C$6<>$C$5;$C$6;$C$5);ALS(OF($C$7<>$C$6;$C$7;$C$6);ALS(OF($C$8<>$C$7;$C$8;$C$7);ALS($C$9<>$C$8;$C$9;$C$8);ALS(C9<>C8;C9;C8)))))))
 

Bijlagen

  • Waarde7xAls.xls
    15,5 KB · Weergaven: 114
Ik begrijp niet goed wanneer welke uitkomst het resultaat moet zijn.
Waarom is bv. in jouw bestand de uitkomst 90 ?
C3 is bv. ook niet gelijk aan C2.
 
@zapatr
De waarde die het laatste wordt ingegeven moet in C19 getoond worden.
Esko
 
@zapatr
De waarde die het laatste wordt ingegeven moet in C19 getoond worden.
Esko
Dat betekent dus, dat als C2 de laatste cel is waarvan de waarde is ingevoerd, dat in C19 de waarde van C2 moet verschijnen?
 
Helemaal juist.
De laatste mogelijkheid is dan C17.
Je schrijft als antwoord op mijn vraag: "helemaal juist", maar je geeft wel een totaal ander antwoord.
Als C2 de laatste cel is die werd gewijzigd dan moet in C19 toch de waarde van C2 worden weergegeven en niet die van C17 ? Kortom: ik begrijp je nog altijd niet.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijkheid is geboden; ik had ook al een totaal andere interpretatie van je vraag. En de formules in je voorbeeld maken het erg wazig.
Schrijf nou eens duidelijk op wat er in C19 moet komen.

Ron
 
Dan moet het met deze toch lukken:
Code:
=INDIRECT("c"&AANTALARG(C2:C17)+1)

Cobbe
 
Wat hij bedoelt is dat wordt begonnen met invullen vanaf C2 en vervolgenns C3, C4 enz.
De eenmaal ingevoerde waarden worden niet meer gewijzigd. In C19 moet de waarde komen te staan van de laatst ingevoerde cel. Als dat C4 is dan moet de waarde van C4 worden weergegeven. als morgen C5 wordt ingevuld dan moet in C19 de waarde van C5 komen enz. Dit kan doorgaan t/m C17.
Ik zou deze formule gebruiken i.p.v. ALS.

Code:
=VERT.ZOEKEN(AANTALARG($C$2:C17);$B$2:$C$17;2;0)
 
Grappig al die verschillende interpretaties van iets wat een simpel probleem lijkt te zijn

Ron
 
HierEnNu,
gelet op de poging die de vragensteller zelf heeft ondernomen om tot een oplossing te komen, DENK ik dat hij iets anders bedoelt als jij denkt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik VERMOED dat hij zoiets bedoelt als: zodra de waarde van een cel niet meer gelijk is aan de bovenliggende cel(len), dan moet de waarde van de laatste gelijke cel worden weergegeven. Maar aangezien er in zijn voorbeeld meer van die cellen zijn (waarden met 120, 90, 130), is mij niet duidelijk wat er precies gewenst wordt.
Wij wachten op duidelijkheid van Esducsafe.
 
Laatst bewerkt:
@Ron
De uitgangspositie van mijn tabel (C2-C17) is C2, deze waarde komt dus in C19 als startwaarde. Vervolgens moet in C19, als in C3 een andere waarde wordt ingevuld (kleiner of groter), deze waarde getoond worden. Daarna idem voor C4, C5 ……, C18. De laatste waarde die dus in C19 kan staan is dus de waarde uit C18. Omdat het omschrijven van een vraag niet altijd even duidelijk is, heb ik bij mijn vraag het bestandje bijgevoegd. Door de getallen te verwijderen en zelf wat in te vullen, zo had ik gedacht, zou mijn vraag ………….
Esko
 
@Alle Helpers,
Ik heb de formules van HierEnNu en Cobbe getest. Beide formules leveren de door mij gewenste uitkomst. Voorkeur gaat uit naar die van Cobbe. Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage.
groet,
Esko
 
Laatst bewerkt:
Esducsafe,
Bedenk wel, dat bij de oplossingen van Cobbe en HierEnNu geen enkele cel boven de resultaatcel (in je voorbeeld C17) leeg mag zijn. Maar wellicht is dat altijd het geval?
 
@zapatr
Klopt cellen zijn nooit leeg.
Bedankt.
Esko

Code:
=INDIRECT("c"&AANTALARG(C2:C17)+1)
Toelichting op formule van Cobbe, de +1 staat voor het aantal rijen die boven het begin van de tabel leeg zijn. In mijn casus dus C1.
 
Klopt cellen zijn nooit leeg.
De formule had ik wel begrepen.
Ik wilde er alleen maar op wijzen dat als 1 of meer van de cellen boven de resultaatcel leeg zouden zijn, dat je dan een verkeerd resultaat kunt krijgen. Maar aangezien er geen lege cellen zullen zijn, zal zich dat probleem niet voordoen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan