• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel, formule, vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Poin
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2019
Hi,

Wie kan mij helpen?

Kolom A Kolom B
Status Datum
U 21-3-2019
M 14-3-2019
S-K 24-1-2019
(leeg) 13-1-2019
M 9-12-2018
(leeg) 23-2-2019
U 17-1-2019

In een cel, in tabblad 1, wil ik de som, van resultaten, uit tabblad 2, die aan één of twee voorwaarden voldoet.

1. De som van de data (kolom B) die groter is dan (vandaag) en als status (kolom A) 'U' heeft.
2. De som van het aantal lege cellen in Kolom A.
3. Afgeleiden van beiden.

Eeuwige dank en roem liggen in het verschiet.

Mvg,

Poin.

Laatst bewerkt:
Dat kan o.a met SOMMEN.ALS() of SOMPRODUCT(). De bijlage is nog steeds niet meegekomen.

kan je een voorbeeld formule beschrijven aub?

Bijlagen

• Excel formule vraag.JPG
    Excel formule vraag.JPG
    67,8 KB · Weergaven: 63
Hi snb, dat is toch niet van toepassing!? Verzoek staat alleen op dit forum uit. Wat bedoel je precies?

snb doelt op het voorbeeldbestand. Kreten als "lukt niet" helpen ook niet om probleem op te lossen. Wat lukt er niet?
Maar ok. Voor deze keer maar weer aan het overtypen geslagen.

1. De som van de data (kolom B) die groter is dan (vandaag) en als status (kolom A) 'U' heeft.
Ik neem dat je het aantal rijen bedoelt die aan deze criteria voldoen?
Code:
=AANTALLEN.ALS(A2:A30;"U";B2:B30;">"&VANDAAG())
2. De som van het aantal lege cellen in Kolom A.
Idem.
Code:
=AANTAL.LEGE.CELLEN(A2:A30) 
of 
=AANTAL.ALS(A2:A30;"")
3. Afgeleiden van beiden.
Mij totaal niet duidelijk wat je hiermee bedoelt.

wow, duizendmaal dank, het is gelukt. vraag vanuit voortschrijdend inzicht: kan ik de cellen (resultaten) waarop de som uit de formule is gebaseerd highlighten / accentueren, of anders laten opvallen, zo ja; hoe?

En: wat is het effect van de "U" in de formule? Die ken(de) ik nog niet nl.

Als jij een voorbeeldbestand plaatst kan ook jou die eeuwige roem ten deel vallen.

Voorbeeld staat er, is ongewijzigd. Betreft een aanvullende vraag op de beantwoording van de formule. Die staat ook in de reacties overigens. Volgens mij is alle info compleet om mijn vraag te kunnen beantwoorden.

Dat voorbeeld is een plaatje, daar kun je niet zoveel mee in EXCEL... formules proberen of uittesten of voor jou invullen bijvoorbeeld lukt niet zo goed in een jpg.

Wat is het effect van de "U"?
Dat is één van jouw criteria die gebruikt moesten worden. De functie AANTALLEN.ALS telt hoe vaak het voorkomt dat in kolom A een "U" staat en op dezelfde rij in kolom B een datum groter dan VANDAAG.

Kan ik de cellen (resultaten) waarop de som uit de formule is gebaseerd highlighten / accentueren, of anders laten opvallen, zo ja; hoe?
Ik neem aan dat je de regels die geteld worden in de formules hiervoor een kleurtje wilt geven. Dat kan met voorwaardelijke opmaak (menu Start > voorwaardelijke opmaak).

Bijgevoegd een door mij overgetypt voorbeeld waarin het e.e.a. uitgewerkt is (maar het is dus eigenlijk de bedoeling dat jij de voorzet geeft zodat overtypen niet nodig is...)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi AlexEcel,

Graag zou ik zien dat in tabblad 2 de criteria oplichten. Dus de letters 'U' in Kolom A en de 'data' in kolom B die verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat van de formule.

Ze mogen bijvoorbeeld een kleur krijgen, of dikgedrukt worden, of gearceerd. Als ze maar opvallen.

Begrijp je zo wat ik bedoel?

Bvd,

Poin.

dus eigenlijk precies zoals in jouw vb-bestandje, waarvoor dank. alleen dan dient de formule ze op te kleuren en dus niet handmatig.

Verander in kolom A eens iets in een U, of haal eens een waarde weg. Observeer vervolgens wat er gebeurt....

Laatst bewerkt:
a, dus toch automatisch :) Alleen hoe stel je dat in? Zie het nl niet in de formule terug. En als ik in mijn excel werk en ik maak de formule cel rood, kleuren de verantwoordelijke cellen niet automatisch mee.

Lees post #12 nog eens terug
Dat kan met voorwaardelijke opmaak (menu Start > voorwaardelijke opmaak)
Hier vind je bij "regels beheren" de VO-condities, en het bereik waarvoor deze gelden. Dit kun je aanpassen naar je eigen sheet.

Laatst bewerkt:
Toch begrijp ik niet hoe de voorwaardelijke opmaak werkt in dit voorbeeldbestandje?

Welke stappen dien je in te stellen zodat de cellen (met de resultaten waaruit de formule is opgebouwd) opkleuren?

Bijlagen

1. Selecteer het bereik waarop je Voorwaardelijke Opmaak (VO) wilt toepassen
2. Druk ik menubalk start op knop VO.
3. Als er nog geen regels zijn voor VO kun je toevoegen met "nieuwe regel", of je bekijkt de huidige regels bij "regels beheren"
4. Voer de eerste voorwaarde in. De opmaak wordt toegepast als deze voorwaarde WAAR is. Je wilt bijv. gele opmaak toepassen als de cel in kolom A leeg is. Dan wordt de voorwaarde =$A2="". Excel zelf past de verwijzing zelf aan voor de rest van de cellen in het bereik. Door het $-teken zorg je er hierbij voor dat de kolomletter altijd A is. Dus bij B7 kijkt Excel of de cel in A7 leeg is. Zo ja: gele opmaak voor beide cellen. Etc.
5. De tweede voorwaarde was dat EN de cel in kolom A gelijk moet zijn aan "U" EN de datum in kolom B groter dan VANDAAG. De tweede conditie voor rode opmaak wordt dan: =EN($A2="U";$B2>VANDAAG()). De uitkomst hiervan is altijd WAAR of ONWAAR. Bij WAAR wordt de opmaak toegepast. Excel past zelf weer de verwijzingen aan bij het beschouwen van elke cel.
6. Druk op "ok" en: klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan