• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metiz

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2006
Ik moet voor school een excel formule maken maar daar heb ik nogal problemen mee. Ik moet een aantal getallen invullen en daarvan het gemiddelde krijgen in letters:

4 tm 4,9 = E
5 tm 5,9 = D
6 tm 6,9 = C
7 tm 7,9 = B
8 = A

dus als ik invul: 4 6 4 7 5 is daarvan het gemiddelde 5,2 dus een D. Kan dit?
is het ook mogelijk om het gemiddelde OOK weer te geven in getallen zodat je uiteindelijk iets krijgt van:

4 5 7 5 6 4 8 = D= 5.6?

Elk antwoord word erg op prijs gesteld want ik weet het niet meer :confused:

In de 1e regel zet je de getallen neer.
De formule zet je er dan onder.

=ALS(GEMIDDELDE(1:1)>8;"A";ALS(GEMIDDELDE(1:1)>=7;"B";ALS(GEMIDDELDE(1:1)>=6;"C";ALS(GEMIDDELDE(1:1)>=5;"D";"E"))))&" = "&VAST(GEMIDDELDE(1:1);1)

Voorbeeld:

4 6 4 7 5
D = 5,2

Metiz

Ik weet dat een oplossing reeds gegeven was, maar mijn formule is toch 'beter' (Sorry Roncancio...) Onder andere:

- veel IF functies vraagt opslagcapaciteit en vertraagt de werking in grote bestanden
- je kan slechts 6 IF-functies nesten

Hiermee ga je veel punten scoren op school:

=ALS(OF(A1<4;A1-INTEGER(A1)>0,9);"";ZOEKEN(A1;{4;5;6;7;8};{"E";"D";"C";"B";"A"}))

A1 bevat het gemiddelde van de getallen. Je kan in de formule dit gemiddelde ook nog zetten als je wil. Vervang dan A1 door GEMIDDELDE(B1:B10) of iets dergelijks.

Succes ermee!

Wigi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan