• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hulsebos

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2016
Hallo,

Ik heb de volgende uitdaging :

Ik haal data 2 verschillende programma's, nl. uit AutoCad en ISAH.

- uit AutoCAD kan ik een Excel-bestand genereren die je ziet in tabblad 'CAD'
- uit ISAH kan ik een Excel-bestand genereren, deze zie je in tabblad 'ISAH'

Nu wil ik in tabblad 'CAD', in de kolom B, onder kop TK een TK-nummer zien, die uit tab "ISAH' / kolom A gehaald wordt

Volgens mij moet de formule in tab 'CAD' / kolom B zijn

- gegevens uit tab 'CAD' / kolom C + D, vergelijken met tab 'ISAH' / kolom B + C ÉN, vergelijken met tab 'power' B1 + B2

Kan iemand mij hiermee helpen?

BVD

Bijlagen

Welkom hier. Goed dat je gelijk een voorbeeldbestand plaatst bij je vraag! Zou je nog (handmatig) één of meer cellen in kolom B in willen vullen met het antwoord dat je verwacht, of dat hier vermelden?

- de combinatie "MicroClimer S168960/ stand-alone / Power=A /UL Listed=Y" komt volgens mij niet voor... Wat voor TK-nummer moet er dan komen?
- Is power ABCD gelijk aan power A?

Re

Bedankt voor de snelle reactie.

Bijgevoegd een aangepast bestand. Hiering weergegeven :

Heb HANDMATIG ingevuld welk TK-nummer er in tabblad 'CAD', in de kolom B, onder kop TK moet komen

Tevens enkele toevoegingen in tab 'power'.

Wanneer er geen TK-nummer beschikbaar is, dan N/A (o.i.d.).

Bijlagen

Wanneer er een A voorkomt in de kolom power in tab 'ISAH'. Moet dit matchen met de geselecteerde A in cel B1 in tab power.

Onderstaande formule werkt volgens mij om de TK op te zoeken (invullen in B1 in tabblad CAD)

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(ISAH!$A$1:$A$11;1/(1/SOMPRODUCT((ISAH!$B$2:$B$11=$C2)*(ISAH!$C$2:$C$11=$D2)*(ISAH!$E$2:$E$11=power!$B$2)*(ISAH!$D$2:$D$11=power!$B$1)*RIJ(ISAH!$A$2:$A$11))));"N/B")

Voorwaarde:
- in tabblad power in A1 niet A of E intypen, maar ABCD of EFH (indien dit echt niet kan, dan wordt de formule behoorlijk complexer waarschijnlijk).

Re

hallo,

Bedankt voor de snelle reactie.

Maar... het werkt niet.

- ik krijg #NAME? te zien
- moet ik dit niet in cel B2 van tab 'cad' invullen?
- power layout : ik weet of A, B, C o.i.d. is. Dus het voor mij zeer wenselijk om een losse letter (A, B, etc.,.) in de tab 'power' in te vullen.

Kun je mss de .xls mee terugsturen?

Hopelijk lukt het.

Je gebruikt denk ik de Engelstalige versie van Excel, dan kun je formules niet 1 op 1 kopiëren...

Zijn ABCD, EFH en I de enige "powergroepen" die voor kunnen komen? In dat geval werkt de oplossing zoals in bijlage, anders moet je de formule nog wat uitbreiden. Je kan nu één letter gebruiken.

Zie: Bekijk bijlage Map1 AC.xlsx

NL-formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(ISAH!$A$1:$A$11;1/(1/SOMPRODUCT((ISAH!$B$2:$B$11=$C2)*(ISAH!$C$2:$C$11=$D2)*(ISAH!$E$2:$E$11=power!$B$2)*(ISAH!$D$2:$D$11=ALS(OF(power!$B$1="A";power!$B$1="B";power!$B$1="C";power!$B$1="D");"ABCD";ALS(power!$B$1="I";"I";"EFH")))*RIJ(ISAH!$A$2:$A$11))));"N/B")

Laatst bewerkt:
Ik heb de volgende powergroepen :
- ABC
- ABCD
- ABCDEF
- ABCDEH
- ABCDEFH
- ABCDEFGHI
- DEFH
- E
- EFHI
- I

Maar dit kan in de toekomst ook uitgebreid worden.
Ik zou hier een in tab 'power' cel B1 een voorgedefineerde zoeklijst van kunnen maken.

Als ik een artikel met power "A" heb, hoe weet ik dan bij welke powergroep dit artikel hoort? Of hoort dit artikel dan bij alle groepen?

voorbeeld uit het excel-voorbeeld :
TK-90143 : MicroClimer S168960 stand-alone / UL Listed - N / Power Layout ABCD
Dit betekend dat TK-90143 een MicroClimer S168960 stand-alone, niet voor UL Listed, en geschikt voor ALLEEN power layout A, B, C & D.

Ok. Nog een poging.

Je kan nu elke willekeurige letter intypen, gecheckt wordt of deze terug te vinden is in kolom "power".

Zie bijlage: Bekijk bijlage Map1 AC2.xlsx

Gebruikte NL-formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(ISAH!$A$1:$A$11;1/(1/SOMPRODUCT((ISAH!$B$2:$B$11=$C2)*(ISAH!$C$2:$C$11=$D2)*(ISAH!$E$2:$E$11=power!$B$2)*ISGETAL(VIND.SPEC(power!$B$1;ISAH!$D$2:$D$11))*RIJ(ISAH!$A$2:$A$11))));"N/B")

Laatst bewerkt:
Even een snel testje in de gehele lijst en tot dusver werkt het.
Zal komende dagen gaan testen.
Maar ziet er goed uit.

Heel erg bedankt

kopjes plaatsen

Is het het volgende mogelijk :

Dat ik de lijst in tab 'cad' automatisch kan voorzien van zgn. kopjes (in tab 'final')

Nu moet ik dit handmatig doen.

Een handmatige lijst zie je dus in de bijlage in tab 'final'.
Kan dit mss met een macro/draaitabel o.i.d.?

Tevens : als er geen TK's met bijbehorende omschrijvingen onder een bepaald kopje voorkomen, dan dit kopje niet laten zien.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan