• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter CCDuf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

CCDuf

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2017
Voor een scoringslijst ben ik op zoek naar een specifieke formule:

In cel E22 staat een numerieke waarde tussen -3 en 15, de uitkomst correspondeert met een score:

-3 t/m 1 = Laag
2 of 3 = Laag/Matig
4 of 5 = Matig/Hoog
Meer dan 6 = Hoog

Ergens wil ik een cel implementeren die automatisch laag t/m hoog aangeeft op basis van de waarde in cel E22.

Heb echt al van alles geprobeerd met de =ALS (E22=..."laag) etc. Begrijp gewoon niet goed hoe ik de waardes precies wegschrijf, hij blijft foutmeldingen geven. Kennelijk doe ik niet ergens iets niet goed :-) Is er iemand die me wil helpen deze (ongetwijfeld niet zo moeilijke) formule te maken?? Bedankt!

Zoek je zoiets?
Code:
=ALS(EN(E22>=-3;E22<=1);"Laag";ALS(OF(E22=2;E22=3);"Laag/matig";ALS(OF(E22=4;E22=5);"Matig/hoog";"Hoog")))

PS Welkom hier en alvast een tip voor de toekomst: plaats een representatief voorbeeld (EXCEL) bestandje bij een vraag om snel een geschikt antwoord te krijgen.

Laatst bewerkt:
wow, zo uit de losse pols....ik ga even testen! Vast bedankt voor je hulp!

Voor als je alle mogelijkheden in E22 mee wilt nemen (dus ook als een gebruiker foutief -4 of 1,5 ingeeft):
Code:
=ALS(EN(E22>=-3;E22<=1);"Laag";ALS(OF(E22=2;E22=3);"Laag/matig";ALS(OF(E22=4;E22=5);"Matig/hoog";ALS(E22>=6;"Hoog";"Fout"))))

De eerste werkt perfect, moet her en der nog wat sleutelen aan de rest van het bestand maar vooralsnog ben ik super tevreden...precies wat ik zocht! Wat fijn dat er mensen zoals jij zijn die belangeloos ff meedenken...top! Blij met je!

Groet,

C.

Beste CCDuf ,

Code:
=ALS(EN(E22>=-3;E22<2);"Laag";ALS(EN(E22>1;E22<4);"Laag/Matig";ALS(EN(E22>3;E22<6);"Matig/Hoog";"Hoog")))

Met deze formule kan je ook 2,5 of 4,5 gebruiken hetgeen je met de bovenstaande formules niet kan.

Grts. Dany147

Toch nog een vraagje....als ik nu -3 scoor, dan zet hij de waarde op HOOG terwijl hij LAAG zou moeten zijn....any tips?

Heb het nu opgelost door in de formuler -4 te zetten ipv -3....does the trick!

=ALS(A1>5;"hoog";ALS(A1>3;"matig/hoog";ALS(A1>1;"laag/matig";ALS(A1>-4;"laag";""))))
Probeer het hier eens mee

Dat hoeft niet per se... (let op rode deel):
Code:
=ALS(EN(E22>[COLOR="#FF0000"][B]=[/B][/COLOR]-3;E22<=1);"Laag";ALS(OF(E22=2;E22=3);"Laag/matig";ALS(OF(E22=4;E22=5);"Matig/hoog";ALS(E22>=6;"Hoog";"Fout"))))
PS voortbordurend op popipipo, de formule kan simpeler....
Code:
=ALS(E22>5;"Hoog";ALS(E22>3;"Matig/hoog";ALS(E22>2;"Laag/matig";ALS(E22>-4;"Laag";"waarde in E22 te laag"))))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan