• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantje55

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Hallo,
Ik probeer (blijkbaar) een wat ingewikkelder gegevensvalidatie te maken.
Ik heb een excel sheet met in kolom D allemaal 4-cijferige getallen. Niet alle cellen zijn ingevuld, maar als ik een getal in een cel invul, wil ik via gegevensvalidatie kijken of dit getal al gebruikt is. Dit lukt prima door de formule =AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D3)=1 te gebruiken.
Nu wil ik ook kijken of het ingevulde getal + 1 al voorkomt. Bijvoorbeeld: ik vul 1234 in en ik wil een melding krijgen als dit getal al voorkomt, maar ik wil ook een melding krijgen als het getal 1235 al voorkomt.
Als ik =AANTAL.ALS($D$2:$D$100;(D3+1))=1 gebruik, dat krijg ik altijd een melding, wat ik ook voor getal invul. Heb ook al een aantal andere opties geprobeerd, maar ik krijg het niet werkend.
Kan iemand mij helpen?

Jantje,

welkom op Helpmij.nl.
Het is een goede gewoonte om een vraag vergezeld te laten gaan van een (voorbeeld)excelbestand waarin de situatie zich voordoet. Pas op voor evt. "gevoelige" informatie!!

Dat gezegd hebbend, probeer deze eens...
Code:
=AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D3)+AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D3)>=1

Excuus voor deze beginnersfout Haije.
Helaas de door jou opgegeven code werkt niet. Ik krijg hiermee helemaal geen melding.
Heb de sheet nu als bijlage meegestuurd. (hoop dat ik dit goed gedaan heb)
Nog even ter verduidelijking: als ik bijvoorbeeld in cel D4 een waarde 6225 (staat al in cel D2) of 6226 invul, wil ik een waarschuwing zien.

Groeten, Jantje

Bijlagen

Probeer deze eens:
Code:
=EN(AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D2)=1;AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D2+1)=0)

Helaas Rebmog, dit werkt niet correct.
Als ik in D4 6225 invul krijg ik wel een melding, maar als ik hier 6226 invul krijg ik geen melding

Gr. Jantje

In bericht 1 geef je aan dat je een melding wilt krijgen als het "naasthogere" getal al voorkomt, terwijl je in bericht 3 aangeeft dat je een melding wilt hebben als het "naastlagere" getal al voorkomt. In dat laatste geval moet je de plus uit de formule vervangen door een min.

Gaat om het naast hogere getal, maar het probleem is al opgelost.
Ik heb jouw code iets aangepast: =EN(AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D2)=1;AANTAL.ALS($D$2:$D$100;D2-1)=0) + vervangen door - en nu werkt het.
Heel erg bedankt. Weer een probleem de wereld uit. :)

Gr, Jantje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan