• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel grafiek tijd VS incident

Status
Niet open voor verdere reacties.

Electroboer

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2016
Geachte forum leden,

Ik heb een uitdaging welke ik in Excel (2013) wil oplossen. Ik heb het forum doorzocht, maar ik kan niets vergelijkbaars vinden. Dus ik hoop iets van jullie te kunnen leren.

Het betreft het volgende. Ik heb twee machines die met een PLC aangestuurd worden (PLC is een soort industrieel computertje). Deze twee machines voeren producten uit op een lopende band. De PLC registreert de tijd en de lengte van het product. (de lengte wordt weer gegeven in seconden)
Soms komt het voor dat er een storing optreedt en ik wil dmv de data van de twee PLC's kunnen vergelijken of de storing te maken heeft met een bepaalde lengte van het product.

Het enige wat ik aan data uit de PLC kan halen (tekstbestand) is een lijst met tijden met daarbij een detectietijd van het product. Dit ziet er als volgt uit:

detectietijd 14:39 detectieduur 14 seconden
detectietijd 14:58 detectieduur 22 seconden
detectietijd 14:59 detectieduur 10 seconden
detectietijd 15:21 detectieduur 49 seconden

Ik zou graag deze twee lijsten in Excel willen combineren (door domweg de tijd en tijdsduur in te kloppen) zodat ik kan zien wanneer twee producten van de twee machines, tegelijk over de band heen gaan.

Maar hoe kan ik er nu een grafiek uit toveren? Ik zou dus graag een grafiek willen die op de X-as de tijd weergeeft en op de Y-as een uitvoer in seconden. Ik had dit al deels voor elkaar gekregen, maar ik scrol me een tennisarm, omdat ik een datagebied moet aanmaken van een hele dag, verdeeld in seconden.

Kan dit eenvoudiger?

mvg,
Electroboer

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet helemaal wat je nu precies wilt. Een simpel voorbeeldje geeft vaak sneller een idee wat de bedoeling is dan een stuk tekst. Dus zou je een voorbeeldje kunnen sturen.
Uit een tekstregel zou je met formules de tijd en de seconde kunnen halen. Dan hoef je die niet zelf in te typen. ( zie bijlage)
Verder een grafiekje bijgevoegd waarop de x-as gelabeld is met de tijd en de y-waarden de seconden zijn. Maar als gezegd weet ik niet of je dit bedoeld.

Groet

Bijlagen

Bekijk bijlage Baancontrole.xlsx

Hallo Joost,

Bedankt voor je reply. Ik dacht een bestand te hebben bijgevoegd, maar dat is dus niet gelukt. Bij dezen nogmaals.

Als je mijn grafiek bekijkt, zie je dat ik enorm veel moet scrollen om de gegevens in te voeren. Ik zou graag willen dat ik een grafiek te zien krijg, van één hele dag, waarbij ik twee simultane incidenten zeer snel kan zien.
Dat ik horizontaal moet scrollen om de grafiek door te lopen vind ik niet erg.

Ik hoop iets meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Gaat het erom of er beide kolommen tegelijk een 1 staat ?
In dat geval zou je bijvoorbeeld een filter op kolom B en C kunnen zetten en de lege cellen eruit filteren.
Eventueel kun je ook in een van kolommen de lege cellen eruit filteren.

Bijlagen

Joost, die filters zijn erg handig! dankjewel voor de info.

Bestaat er ook een manier om de input eenvoudig in te voeren?

Ik zou graag ergens in een cel "15:39:15 0:15" in willen voeren. En dat Excel vervolgens vanaf 15:39:15 15x een "1" invult op de juiste plek. Het scrollen naar de juiste tijd vergt nogal wat tijd. Het zou fijn zijn als dit efficiënter zou kunnen.

Leuk probleem. Twee vragen:
1. In hoeverre helpt de grafiek die je gemaakt hebt bij het vinden van een antwoord op je vraag? Welk conclusie trek je uit dit voorbeeld, en waarom?
2. In de invoer is de nauwkeurigheid van het detectietijdstip 1 minuut, daarom - vermoed ik - laat je elke gebeurtenis op de hele minuut beginnen. Maar verder werk je wel met een nauwkeurigheid van 1 seconde. Dat kan een vertekend beeld geven. Bijv: twee gebeurtenissen van 10 seconden lang die elkaar in je grafiek overlappen maar in werkelijkheid na elkaar plaatsvonden (de een op 1:11:00 en de ander op 1:11:30). Zie ik iets over het hoofd?

Het kan handig zijn om twee van die tekstbestanden te uploaden.

Bekijk bijlage baancontrole.txt

Hallo Pixcel,

Ik krijg de data uit de PLC´s nog binnen. Einde van deze week. Maar zo´n bestand zal eruit zien als de bijlage.

Er zullen per dag tussen de 40 en 75 producten over één baan komen. Ik krijg van elke baan zo´n bestand. Zelf houdt de technische dienst de storingen bij, ze schrijven de tijd op en sturen mij daar een lijst van. (Het is niet mogelijk om de hele dag een mannetje bij de baan te zetten, vandaar dat ik deze oplossing wil proberen.)

Om antwoord te geven op je vragen:
1) De detectie van een product gebeurt (per baan) niet zo vaak per dag. Een grafiek kan visueel maken welke baan, welk product detecteerd. Zo hoef ik niet eindeloos door twee lijsten met tijden te spitten. Wanneer ik in de grafiek ook mijn storingstijden verwerk. Kan ik eenvoudig zien welke combinatie van producten een storing geven. of juist wanneer er geen combinatie is, maar bijv alleen een lang product.

2)Dat heb je scherp opgemerkt. Het klopt dat ik niet op de seconde nauwkeurig een detectietijd heb. Vandaar dat ik op de hele minuut de detectieduur laat beginnen. Gezien de intervallen van de tijden (er zit altijd meer dan 1 minuut tussen) denk ik dat het beeld toch aardig wat info kan geven. Maar bijzonder fijn dat je me wijst op het feit dat het een vertekend beeld kan geven.

Nou Joost, dit is zeker iets!

Super bedankt, dit is een heel stuk eenvoudiger dan wat ik voorheen aan het doen was.

Helemaal top! bedankt.

mvg,
Electroboer

OK.
Kan eventueel nog wel een tweede knop bij voor de tweede baan indien nodig.
Als je het leven nog aangenamer wilt maken, is het ook mogelijk nog een extra loop aan te brengen die de gegevens van baancontrole.txt uit #7 inleest en verwerkt.

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan