• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel grafiek van samengestelde gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

victorkoopman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2017
Hallo, ik zit met een Excel-vraag...

Er is een export van personen die hebben gewerkt. Ik wil in een rapportage een grafiek opnemen die weergeeft wat het aantal gewerkte uren is t.o.v. het gemiddelde uurtarief.
Er zijn twee kolommen: gewerkte uren en uurtarief. Aangezien er nogal veel verschillende uurtarieven zijn wil ik ranges samenstellen ( 0 - 10 euro; 11 - 15 euro; 16 - 20 euro; enz).

Ik wil dus laten zien hoeveel uren er gewerkt zijn tegen welk tarief en hoe dit zich verhoudt tot het gemiddelde.

Ik heb een grafisch voorbeeldje gemaakt:

grafiek.png

De sheet met de aantallen staat in de bijlage.Bekijk bijlage sheet.xlsx

Wie kan me vertellen hoe ik dat doe in excel?

Alvast hartelijk dank!

Groet,

Victor

Prachtig plaatje Victor, maar we zien liever een .xlsx of .xls voorbeeldje waar we iets mee kunnen.

Bedankt voor je reactie Ad. Ik heb de data in een sheetje toegevoegd. Als ik die grafiek kon maken zou ik 'm ook toevoegen. Waarschijnlijk niet, want dan had ik geen probleem.
Heb ik het niet duidelijk genoeg omschreven?

Groet,

Victor

Victor,

Ik had je bijlage even over het hoofd gezien :o
Kijk eens naar het voorbeeld, of je er verder iets van kunt maken. Of misschien kan iemand anders er iets mee.

Bijlagen

Bedankt voor je reactie.

De uitvoering is nog niet helemaal zoals ik voor ogen had.

Om te beginnen klopt het gemiddelde tarief volgens mij niet. Het is niet het gemiddelde van alle waarden, maar een gewogen gemiddelde (de uren per tarief moeten worden meegenomen).

Ik kom op € 17,66 als gemiddelde.

Dan de grafiek, die geeft de baseline aan (top!), maar niet de mediaan. Ik wil tonen hoeveel uur er onder en boven het gemiddelde gewerkt wordt. Dat betekent dat de lijn in ieder geval tot € 46 (het hoogste tarief) moet komen.

Hoe pak ik dat het beste aan?

Alvast bedankt!

Groet,

Victor

Bekijk bijlage Grafiek Victor_aangepast.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan