• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mensel

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2010
Berichten
5
Beste lezer,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag ik zal proberen deze zo duidlelijk als mogelijk te stellen.


Ik zoek een manier om op basis van vaste kollomen met variabelle rijen per rij doormiddel van klik of scroll een grafiek te tonen per regel waarin men zich bevind(bijvoorkeur in de laatste kollom zoals in het voorbeeld staat).

In de bijlage een voorbeeld waarbij in de laatste kollom een trigger zit om een grafiek voor de regel waarin men zich bevind automatisch een excel grafiek te tonen zoals in het voorbeeld.


Is dit mogelijk????


Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand mij kan helpen hiermee


Bijvoorbaat hartelijk dank
 

Bijlagen

  • test bestand voor grafiek wens.xls
    15,5 KB · Weergaven: 59
Beste Mensel,

Welkom op het forum!

Heb je al gedacht aan een draaigrafiek?
 
Met een gewone grafiek, een spinbutton en wat formules.
De brongegevens voor de grafiek staan op rij 12 (via formules) maar zijn, voor het mooie uitzicht, onzichtbaar gemaakt door als letterkleur wit te kiezen. Dit kun je best op standaard/zwart zetten als je in de worksheet werkt. De "linked cell" van de spinbutton is cel A10, onder de grafiek,de minwaarde staat op 2 en de max waarde op 6, aanpassen als je meer rijen gegevens hebt.
 

Bijlagen

  • test bestand voor grafiek wens.xls
    18 KB · Weergaven: 62
Beste databeest

helaas werkt een draaigrafiek niet voor mijn vraag


Beste Wher.

Jou oplossing laat volgens mij zien dat het zou moeten kunnen

Jou oplossing doet in principe wat ik wil, maar jammer genoeg niet helemaal.

de data die ik gebruik zal al gauw 50/100 rijen bevatten en met Wher's oplossing wordt het dan onoverzichtelijk.


Mijn wens is dat de grafiek output wordt gelinkt en getoond wanneer je in een cel staat die behoort aan de rij waarvan je de data wilt zien.

zoals in mijn voorbeeld bestandje ik sta in cell R2 en zie de grafiek pop up van A2 tot en met Q2,,,enzovoorts


We hebben geprobeert om het in een macro te zetten en vervolgens de macro in VBA te bewerken maar we kunnen nergens de code vinden die A2 tot en met Q2 variable maakt, wellicht met die code is het mogelijk om die in de VBA macro te zetten en om zo tot mijn wens te komen????
 
Is dit beter werkbaar?
In cel B2 selecteer je via een dropdown box je artikel.
 

Bijlagen

  • test bestand voor grafiek wens_1.xls
    21 KB · Weergaven: 80
Popipipo,

Hartelijk dank voor jou oplossing,,deze is perfect voor kleine bestanden, ik zal echter met grote bestanden gaan werken waarin artikelnummer bepalend zijn waarop de selectie in jou oplossing zal moeten worden gedaan.

Het wordt dan moelijker om de juiste selectie te maken.

Ik heb nog steeds de hoop dat het via een activerow vba code moet kunnen.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
selecteer 1e rij kolom 1 tot en met 17
selecteer huidige rij links van de actieve cel
Maak grafiek in blad 1
End Sub

iets zoals dit.

Ik heb de code voor 1 regel kollomen en 1 regel waarde in een macro opgenomen :

Range("A1:Q1,A2:Q2").Select
Range("A2").Activate
Charts.Add
ActiveChart.ChartType = xlColumnClustered
ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range("A1:Q1,A2:Q2")
ActiveChart.Location Where:=xlLocationAsObject, Name:="Blad1"
End Sub

Bovenstaande code werkt


maar in deze zijn de selecties A1/Q1 en A2/Q2 vast :(
 
Je kunt de regel natuurlijk ook vullen via het artikel nummer.

VBA is niet mijn sterkste kant, maar ik kan me voorstellen dat cel A2 (van mijn uploadbestand) gevuld wordt met artikel nummer door verderop in het bestand dubbel te klikken op dat nummer.
 
betekent dat dat je bijvoorbeeld op het artikel nummer kan klikken mo zo de output van een grafiek te krijgen in blad1?

dit zou redelijke oplossing kunnen zijn.

Is het te doen om daar een voorbeeld van te maken ?

Alvast hartelijk dank voor de tijd&moeite voor zo ver
 
Misschien is dit nog een optie zonder VBA Mensel.
Zie de tekst in kolom R hoe te handelen.
Gebaseerd op het bestandje van @WHER.
 

Bijlagen

  • test bestand voor grafiekwens(1).xls
    18,5 KB · Weergaven: 56
@HSV: volgens mij staat alleen de formule net even niet goed, aangezien hij 1 regel lager kijkt dan wanneer je op de regel klikt met F9.

De Index formule moet m.i. naar regel 1:6 kijken ipv 2:6. :)
 
@HSV: volgens mij staat alleen de formule net even niet goed, aangezien hij 1 regel lager kijkt dan wanneer je op de regel klikt met F9.

De Index formule moet m.i. naar regel 1:6 kijken ipv 2:6. :)

Bedankt voor je oplettendheid @dHijlkema.
En van de formule in cel F14, kan de +1 nog verwijderd worden.
 
En een probeersel met VBA.
Harry: die truk met cell("address") en F9 had ik nog nooit gezien, weer iets bijgeleerd.
 

Bijlagen

  • test bestand voor grafiek wens.xls
    36,5 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
helemaal super de mogelijkheid met klik mij voor grafiek is echt super. Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie bijdrage.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan