• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel hypotheek berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrits

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Besturingssysteem
WINDOWS 10
Office versie
Prof. plus 2021
Ik vond op internet een excel-berekening voor een annuïteiten hypotheek.
Deze gaat uit van een looptijd van 360 maanden.
Als ik de looptijd echter op 300 maanden zet, toon de excel berekening nog steeds 360 maanden waarbij de laatste 60 maanden met een negatief bedrag. Wat moet ik doen zodat de berekening alleen de regels overeenkomstig de door mij aangeven maanden ( kan zijn 300 of 240 of 200 etc.) toont en dus niet maanden met een negatief getal?

Zie bijlage

Bijlagen

Volgens mij doe jij te moeilijk. Kijk nog eens goed naar de berekening. Immers 300 maanden is 25 x 12 maanden is 25 jaar en dan staat de teller op nul. Dat klopt toch! De rest kun je dan vergeten.

dank voor de reactie. Maar ik wil dan alleen de regels zien tot die 25 jaar en niet tot 30 jaar. Staat ook wat professioneler.

Wat dacht je als je de betreffende rijen even verwijdert?

tja dat kan ook maar is niet de bedoeling. Ik ken menige excel-berekeningen die werken zoals ik bedoel maar ik weet niet welke formule je dan waar moet ingeven.
( het is niet voor eenmalig gebruik dus als ik of andere gebruikers iedere keer de niet van toepassing zijnde regels handmatig moet verwijderen.....is niet excel-like)

ja lijkt me ook een vraag voor iemand die echt verstand van excel heeft.

BV deze formule in D11

Code:
=ALS(F10<1;"";(ALS(F10="";"";F10*$C$4/12)))

en deze is C11

Code:
=ALS(D11="";"";$C$6)

De andere cellen in rij 11 op zelfde manier aanpassen en doortrekken naar beneden.

Als professionele uitstraling het doel is dan zou ik die patatsnijder onder het aflosschema ook wegpoetsen.

Dus ik heb een oplossing gemaakt met voorwaardelijke opmaak zodat het alles wordt verborgen als de rente (en restschuld) op nul staat.

Bijlagen

Beste Roel

dank voor uw aangepaste sheet. Het werkt! Maar alleen als ik een looptijd van 120 maanden of hoger in geef.Als ik bijvoorbeeld 100 maanden in geef verschijnen er weer regels met een negatief bedrag tot die 120 maanden. Kunt u er nog eens naar kijken? Dank bij voorbaat.
( ik weet niet wat u bedoelt met ' patatsnijder' ).

Beste Roel,

aanvullend:

als ik het rentepercentage op 0 zet en de looptijd op 121 maanden gaan er in uw sheet dingen mis. Er verschijnt een bedrag in het kopje ' betaalde rente' cel E4 en ook cel E3 geeft een onjuist getal weer.. Bovendien gaan de getoonde regels niet verder dan die 120 in plaats van -in dit geval- 121.
Zoudt u zo vriendelijk willen zijn om er nog eens naar te kijken?

Die werkt niet goed. Bij 360 is de betaalde rente 0 en bij 120 maanden 981.422,24. Bij mij zie ik dan geen negatieve bedragen (exact 10 jaar) Excel 2007.

Beste Vrits,

Heel goed mogelijk dat dat soort "exotische" varianten niet werkt. Ik heb de formules niet aangeraakt dus er gaat niets fout door mijn aanpassing. dat zal een onnauwkeurigheid zijn in de sjabloon. Ik heb alleen 2 voorwaardelijke opmaak regels gemaakt als idee om ook te kunnen gebruiken

Het klopt dat het werkt vanaf 120 maanden, dat is mijn keuze geweest, een aanname, Als jij behoefte hebt aan nog kortere termijnen prima, dan pas je het bereik waarop het toegepast wordt aan in de voorwaardelijke opmaak. mocht je niet precies weten hoe je voorwaadelijke opmaak instelt kun je via deze link lezen hoe je Voorwaardelijke opmaak instelt of aanpast.
https://support.office.com/nl-nl/ar...f-wissen-8a1cc355-b113-41b7-a483-58460332a1af

Met patatsnijder bedoel ik die rasterlijnen waar geen informatie meer in staat maar de rasterlijnen wel blijven bestaan.
Ik heb een milde afkeer van die harde zwarte rasterlijnen die in excelsheets heel vaak wordt gebruikt. en dat noem ik een patatsnijder. Vandaar dat ik met een oplossing kwam waarmee je die lijnen flexibel kunt verbergen. Kun je verder negeren dus...

Senso, ik zocht tevergeefs jouw versie, zoals aangegeven in vorige reactie
Ik heb helemaal de capaciteiten niet om zoiets tot stand te brengen. Dan moet ik eerst weer opnieuw geboren worden en moet er niets mis gaan. Zie ook post 6. Aangezien Vrits 21:33 begint tijdens het songfestival leek het me dat ik wel kon antwoorden.

Beetje volgen kan geen kwaad en is altijd leuk. Overigens iemand die een annuïteiten hypotheek heeft of gehad heeft, weet dat een dergelijke berekening zoals hier gegeven vrijwel geen nut heeft. Immers de exacte ingangsdatum en einddatum zijn cruciaal voor de juiste cijfers! 10 juni als ingangsdatum geeft hele andere cijfers dan 1 januari. Ook de extra aflossingen worden niet meegenomen in een dergelijk voorbeeld.

Beste Cow 18 Dank voor uw aangepaste versie. Ziet er goed uit.

Beste Roel, kunt u de sheet van Cow18 dusdanig aanpassen dat de " patatsnijder" niet meer verschijnt.

Dat wil zeggen dat lege regels niet meer getoond worden. ( in dit geval alles na maand 201)
Ik zal u dankbaar zijn.

Beste Cow 18

nee, dat kan niet omdat het aantal termijnen variabel moet zijn.

Ik moet in staat zijn om de berekening te maken met bijvoorbeeld 200 maanden of 320 maanden 120 maanden of welke looptijd ik ook kies waarbij in alle gevallen alleen de regels worden getoond tot en met de door mij gekozen looptijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan