• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel kan niet tellen (of wel ?)... help!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartdejong1984

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Ik heb het volgende overzicht in Excel staan:
3,22
2,21
3,12
2,16
10,71 (som)

Met de functie afronden of met celeigenschappen en dan op 0 decimalen instellen krijg ik het volgende overzicht:
3
2
3
2
11 (som)

Echter, 3 + 2 + 3 + 2 = 10 :eek:

Is het mogelijk dat Excel automatisch het hoogste getal kiest en dit naar boven afrond zodat het overzicht er als volgt uit komt te zien:

4 (!!!)
2
3
2
11 (som)

Het mooiste zou zijn wanneer dit in de cel zelf kon (dus zonder de afrondingsfunctie, maar bijvoorbeeld met celeigenschappen).

Laatst bewerkt:
Dan klopt je uitkomst niet meer toch? Dan krijg je 25.

Laatst bewerkt:
Met Celeigenschappen wijzig je geen getallen, je wijzigt enkel hoe je de getallen wil zien. Met afronden wijzig je ze wel.

3,22
2,21
3,12
2,16
10,71 (som)

Met de functie afronden of met celeigenschappen en dan op 0 decimalen instellen krijg ik het volgende overzicht:
3
2
3
2
11 (som)

Is het mogelijk dat Excel automatisch het hoogste getal kiest en dit naar boven afrond zodat het overzicht er als volgt uit komt te zien:

4 (!!!)
2
3
2
11 (som)

Het mooiste zou zijn wanneer dit in de cel zelf kon (dus zonder de afrondingsfunctie, maar bijvoorbeeld met celeigenschappen).

je moet volgens mij kijken of de juiste vakjes geselecteerd staan. Of gewoon herselecteren.

Laat ik mijn vraag anders formuleren.

Kan Excel dit overzicht automatisch kloppend maken, waarbij de som als uitgangspunt dient? Deze moet dus wel 11 blijven.

Is misschien mijn onverstand, maar als je alles eerst optelt en dan afrondt zou het moeten kloppen. Als je eerst alles stuk voor stuk afrondt en dan optelt, dan krijg je natuurlijk fouten.

Eerst optellen dan afronden, probleem opgelost :)

Is misschien mijn onverstand, maar als je alles eerst optelt en dan afrondt zou het moeten kloppen. Als je eerst alles stuk voor stuk afrondt en dan optelt, dan krijg je natuurlijk fouten.

Eerst optellen dan afronden, probleem opgelost :)

Dat klopt, maar dan past Excel de uitkomst aan en ik wil nu juist die andere getallen aanpassen.

volgens mij wil je iets heel merkwaardigs, waarbij je bovendien in een cirkelredenering kunt komen (?)

zou dan iets moeten worden als:
=afronden.naar.boven(grootste(bereik;1);0)

3,22
2,21
3,12
2,16
10,71 (som)

3
2
3
2
11 (som)

4 (!!!)
2
3
2
11 (som)

Snap het niet, waarom zou de uitkomst 11 moeten zijn?
Of de eerste waarde opeens een 4.

Als je afronden gebruikt;
=AFRONDEN(3,22;0) -> 3
=AFRONDEN(2,21;0) -> 2
=AFRONDEN(3,12;0) -> 3
=AFRONDEN(2,16;0) -> 2
Is de som daarvan is toch gewoon 10 en niet 11.

Of je rond af en dan is de uitkomt 10 (en niet 11) of je doet het niet een dan is het logisch dat het 11 is.

Laatst bewerkt:
Snap het niet, waarom zou de uitkomst 11 moeten zijn?
Of de eerste waarde opeens een 4.

Als je afronden gebruikt;
=AFRONDEN(3,22;0) -> 3
=AFRONDEN(2,21;0) -> 2
=AFRONDEN(3,12;0) -> 3
=AFRONDEN(2,16;0) -> 2
Is de som daarvan is toch gewoon 10 en niet 11.

Of je rond af en dan is de uitkomt 10 (en niet 11) of je doet het niet een dan is het logisch dat het 11 is.

Cees

de vraagsteller wil blijkbaar dat de som van afgeronde waarden gelijk is aan de afgeronde waarde van een som. Als je begrijpt wat ik bedoel :D

@Wifi, Toch niet lijkt me;

Dat klopt, maar dan past Excel de uitkomst aan en ik wil nu juist die andere getallen aanpassen.

Alleen moet de 'uitkomst' dan kloppen, dwz om op de titel van de vraag te reageren 'Excel kan wel tellen', of iets anders.

@bartdejong1984,

Je kunt natuurlijk ook met verwijzingen werken.
Stel je waarde 3,22 staat in cel A1, dan zet je in B2 =AFRONDEN(A1;0) , de waarde nul zorgt er voor dat de waarde in cel A1 echt afgerond wordt op nul cijfers achter de komma.

Laatst bewerkt:
Re antwoorden.

volgens mij wil je het volgende zien. Zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,
Jou probleem is niet op te lossen met cel-eigenschappen. Daar bepaalde getallen gewijzigd dienen te worden moet je met een hulpkolom (conversie originele ingevoerde waarden) en -veld (bepalen of een bepaald getal uit de originele ingevoerde waarde-reeks moet worden opgehoogd) werken. Ik heb een voorbeeldfile bijgezonden, waarmee je volgens mij uit de voeten kunt. Er staan teksten bij die één en ander verduidelijken. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Succes ermee.

Bijlagen

Hallo,
Jou probleem is niet op te lossen met cel-eigenschappen. Daar bepaalde getallen gewijzigd dienen te worden moet je met een hulpkolom (conversie originele ingevoerde waarden) en -veld (bepalen of een bepaald getal uit de originele ingevoerde waarde-reeks moet worden opgehoogd) werken. Ik heb een voorbeeldfile bijgezonden, waarmee je volgens mij uit de voeten kunt. Er staan teksten bij die één en ander verduidelijken. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan