• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel kleuren aanpassen / cellen opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

corvdh

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2010
In Excel 2003 kan je via Menu extra - opties – tabblad kleur één of meerdere kleuren van het Excel document wijzigen.
Kan dit ook met Excel 2010? ik kan dit niet meer vinden.

Ik heb namelijk 274 rijen om en om opgemaakt , alle rijen met een oneven nummer hebben een achtergrondkleur Geel en alle rijen met een even nummer achtergrondkleur Wit.
Nu wil ik de achtergrondkleur van alle rijen met een oneven nummer snel veranderen van Geel naar Blauw

Nu gebruik ik de volgende macro om de rijen op te maken:

Code:
Sub Opmaak()

Range("A2:AW275").Select
       Dim Counter As Integer
    'Voor elke rij in de huidige selectie...
    For Counter = 1 To Selection.Rows.Count
        'Typ hieronder = 1 als de rij een oneven nummer is (binnen de selectie)...
        'Typ hieronder = 0 als de rij een even nummer is (binnen de selectie)...
        If Counter Mod 2 = 0 Then
            'Stel de celkleur in (kleur 2 voor oneven en kleur 19 voor even nummers).
            Selection.Rows(Counter).Interior.ColorIndex = 19
        End If
    Next

'Voor elke rij in de huidige selectie...
    For Counter = 1 To Selection.Rows.Count
        'Typ hieronder = 1 als de rij een oneven nummer is (binnen de selectie)...
        'Typ hieronder = 0 als de rij een even nummer is (binnen de selectie)...
        If Counter Mod 2 = 1 Then
            'Stel de celkleur in (kleur 2 voor oneven en kleur 19 voor even nummers).
            Selection.Rows(Counter).Interior.ColorIndex = 2
        End If
        Next
 Range("A1").Select

End Sub

Nu heb ik met deze macro maar de keuze uit 56 kleuren, als ik het getal 19 verander in 23 heb ik ook om en om Blauw Wit, maar is dit net niet de het Blauw wat ik zoek.
Daarom zou het leuk zijn als ik op de eerder omschreven manier maar dan in Excel 2010 de kleuren kan aanpassen.

Nog mooier zou zijn als er een macro bestaat die het zelfde doet als de macro hier boven, maar dan met de mogelijkheid te kiezen uit alle Excel 2010 kleuren.

Heeft iemand een idee?

Het is niet nodig de rijen twee keer te doorlopen, want een rij kan slechts even of oneven zijn.
probeer dit:
Code:
Sub Opmaak()
Dim Counter As Integer, myrange As Range
'Deze macro is geschreven door Zapatr
Set myrange = Range("A2:AW275")
For Counter = 1 To myrange.Rows.Count
With myrange.Rows(Counter)
If Counter Mod 2 = 0 Then
.Interior.ColorIndex = 2
Else
.Interior.ColorIndex = 33
End If
End With
Next Counter
End Sub
Staat de blauwe kleur je niet aan, probeer dan in plaats van 33, resp. 5, 8, 23 en 42.

Laatst bewerkt:
en door .Interior.ColorIndex = 19 te vervangen door

Code:
.Interior.Color= RGB(255,255,204)

kun je elke tint in stellen die je wilt, bovenstaande is exact gelijk aan index 19

De RGB waarde kun je opzoeken door naar bij het kleurenpalet te kiezen voor "Meer kleuren" en dan het tabblad "Aangepaste kleuren" dan zie je precies wat de RGB waarde is van de kleur die je wilt.

En er is nog een alternatief zonder VBA.
Kijk eens naar het gebruik van tabellen en opmaak daarvan, daar kun je gestreepte rijen gebruiken en daarnaast helpt het je ook om je formules en kolom gebruik consistent te houden.

hier vind je een goede uitleg..
http://www.microsoft.com/business/nl-nl/Content/paginas/article.aspx?cbcid=193

in de bijlage heb iou orginele macro genomen en opmaakRGB genoemd waarin de bovenstaande code met .interior.color= staat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De vragensteller vroeg een oplossing met een macro en daarom gaf ik die.
Maar aan een oplossing met voorwaardelijke opmaak ook ik de voorkeur geven.
Dat die eenvoudig is te verwezelijken toont de bijlage.
Om uit miljoenen kleuren te kunnen kiezen, dat lijkt mij wat te veel van het goede, het menselijk oog heeft al moeite om 56 kleuren te onderscheiden.

Laatst bewerkt:
Ik heb gekozen voor de oplossing van Roeljongman.
Ik heb de macro aangepast en kan nu elke kleur kiezen die ik maar wil, en dat is nou net wat ik zocht.

Allemaal bedankt voor het mee denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan