• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: kleuren en "ontkleuren" van een cel met voorwaarde + een wens voor kopiéren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarJoll

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mei 2017
Goedemiddag allemaal,

Na dagen zoeken op internet en uitproberen ben ik de oplossing voor mijn probleem nog niet tegengekomen.

Ik heb het bestand met voorbeeld en uitleg wat de bedoeling is bijgevoegd.

Het gaat er in basic om dat een in eerste instantie (door ingave van een cijfer) gekleurde cel, op een later tijdstip weer "ontkleurt" wordt bij de ingave van een letter in een andere cel.
Misschien dat iemand hier eens naar wil kijken en een idee heeft. Ik werk graag met voorwaardelijke opmaak omdat ik nog niet erg op de hoogte ben met VBA en macro's.
(alleen voor het invoeren van de tijd kwam ik op internet iets tegen en heb dat gebruikt)

In het voorbeeld staat ook nog een wens "2" uitgelegd, maar dat is nog een wens. Maar wie weet ......

Alvast bedankt! :)

Bekijk bijlage Kleuren - ontkleuren cel.xlsm

gebruik voor de regel met de rode kleur (bij voorw. opmaak) een formule:

Code:
=(EN($A$2<=10;$H$2<>"x"))

Ik heb in de bijlage de voorwaarlijke opmaak aangepast. en toegelicht wat ik gedaan heb.

voor je 2e vraag zou ik, als je vba wil voorkomen gebruikmaken van filteren. Je kunt namelijk ook filteren op kleur vanaf excel 2007 versies.

Verder heb ik een hele kleine aanpassing in je VBA gemaakt bij de test of er een "x" in kolom 8 staat, achter de regel ELSE: stond de offset niet goed waardoor de tijd niet uit de cel werd gehaald als je de x weghaald.

Bijlagen

Hoi SjonR,
Dank je voor je moeite, helaas werkte het niet :(

Hoi roeljongman,

Dank je wel, met de kleuren kan ik uit de voeten, heb ze aangepast naar kolomniveau. Bij 60 tot 75 werkregels per dag wordt het tot een uur of 14.00 wel heel erg rood :)

Het filteren zoals jij aangeeft werkt inderdaad ook prima, heb het uitgeprobeerd, maar denk dat het dan toch VBA zal moeten worden aangezien er ook nog anderen mee moeten werken.
Ik weet zeker dat die niet vrolijk gaan worden van filteren, kopiëren en verplaatsen naar een ander blad .......

Zou zoiets te vinden zijn, want ik heb geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen?

Er is zeker een oplossing in VBA te bedenken maar je zou, om wat meer ervaring te krijgen, zelf eens met VBA de macrorecorder (macro opnemen) kunnen proberen (via het menu ontwikkelaars)
De handelingen die je moet doen lijken daar wel geschikt voor.

Daarna kun je de opgenomen macro aan een knop koppelen zodat het dan een druk op de knop is om de overgebleven rijen te kopieren.

Super, dat lijkt me een hele mooie uitdaging voor de komende dagen :)

Heel erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan