• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel koppelen met Acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

LauravT

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2012
Hallo,..

Ik wil eigenlijk via een knop in Excel de opgegeven gegevens opslaan in een Acces-database,.. heb al even zitten puzzelen maar het lukt me helaas niet!

Dus wat ik wil:
- EXCEL; in bepaalde cellen gegevens in gevoerd;
- EXCEL; dmv knop gegevens bevestigen en opslaan in database in ACCES!

Groetjes,..

Wat heb je al geprobeerd? in principe heb je twee manieren: COM en gewoon via excel een insert doen op access via adobd of olebd

Ben je al bekend met Access, recordsets en Sql?
Is je applicatie voor persoonlijk gebruik of multi-user?

Het is voor multi-user gebruik,.. maar dat wilde ik dan via Excel bewerkstelligen!
SQL heb ik enige kennis van (lees minimaal),.. voor de rest is het voor mij tamelijk onbekend!

Met COM niet bekend en insert weet niet precies wat je bedoeld,.. dus ook niet bekend!

Wat Wampier bedoelt is dat je middels een Recordset records toevoegt (=insert) in de Database.
Als Je geen kennis hebt van Recordsets en SQL dan heb je wel een probleem... Tenzij je verwacht dat iemand het voor je gaat bouwen. Al heb je dan, denk ik, ook weer een probleem.
Een logische vraag is natuurlijk: waarom zou je dit zo doen? Waarom niet gelijk in Access werken?

Laatst bewerkt:
Gelijk in Acces is inderdaad ook een mogelijkheid,.. maar minder wenselijk!
Er zijn binnen het bedrijf maar weinig gebruikers die rechten hebben voor Acces,.. zou evt met een formulier kunnen werken die voor iedereen te gebruiken is (Acces Runtime),.. maar iedereen is nu de procedure via Excel al gewend!
Het nadeel van Excel is dat deze niet gelijktijdig te gebruiken is door de macro's die in het bestand zitten!

Heb je alle overige nadelen van Excel ook al op een rijtje gezet?
- Dubbele gegevens invoer mogelijk
- Gegevens niet in juiste format en daardoor niet geimporteerd?
- Gegevens niet compleet ingevuld

Het is jammer denk ik dat de medewerkers al gewend zijn aan de Excel methode, maar het lijkt mij voor de continuïteit van de bedrijfsprocessen een stuk belangrijker dat het proces goed loopt dan dat de gebruikers worden getamperd. Bovendien geef je zelf de oplossing al aan: formulieren maken en met een Runtime werken. Omdat de data dan ook vele malen beter bewaakt kan worden, en een formulier perfect is te automatiseren zodat de invoer makkelijker te doen is, lijkt mij het ook nog eens een win-win situatie.

Klopt,.. maar de dubbele gegevens,.. incomplete gegevens ed heb ik allemaal al geblokkeerd! Maw alles wordt afgedwongen!
En dat is dus het nadeel,.. ik kan niet hetzelfde formulier creeeren in Access,..

Maar ik zal wel is een poging gaan wagen met Runtime,.. ik begrijp uit bovenstaande dat dat wrs de beste oplossing is!

Iig bedankt!

Klopt,.. maar de dubbele gegevens,.. incomplete gegevens ed heb ik allemaal al geblokkeerd! Maw alles wordt afgedwongen!
Incomplete gegevens kun je in Excel nog wel regelen, da's waar. Maar als je verschillende mensen verschillende versies van het Excel document geeft, hoe voorkom je dan dubbele gegevens? Je hebt nog geen werkende import, dus dat lijkt mij stug dat dat nu al werkt.
Ik zou zelf zeggen dat je in Access veel mooiere en betere formulieren kunt maken voor je klus dan in Excel. Al zullen de Excel die-hards daar wellicht anders over denken. De reden is simpel: hoe strak je ook je Excel formulier dichtspijkert, de export naar Access gaat altijd via hetzelfde pijplijntje, en dat betektent dat je celeigenschappen gelijk overboord gekieperd worden als de tabel in Access binnenkomt. En de hele conversie kan dus weer van voren af aan overnieuw beginnen.
In Access zou ik een Frontend-Backend maken, waarbij de frontend de formulieren bevat. Die zet je dan om naar een Runtime, en dan kan iedereen probleemloos los.

Nog even een iets ander geluid. Als je nu je business logica al in Excel hebt zitten kan het nogal ingrijpend zijn om dat naar Access over te zetten. Dan zou een frontend in Excel naar een Access database met slimme (parameter)queries misschien het beste van twee werelden combineren.
Hoe dan ook, als het een multi-user toepassing moet worden zul je je sowieso moeten verdiepen in locking mechanismen.
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan