• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel laten tellen op basis van de respondent-ID's uit één kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anoniem0205

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 apr 2016
Beste helpers,

Mijn Excel-bestand bestaat uit een aantal kolommen met categorieën, waarin soms wel en soms geen informatie staat. De eerste kolom zijn de respondent-ID's. Omdat mijn respondenten soms per categorie meerdere waarden hebben gegeven, hebben sommige respondenten meerdere rijen en staan sommige ID's dus ook dubbel onder elkaar.

Bijvoorbeeld: Ik heb twee respondenten. Meneer 1 heeft bij categorie A één waarde gegeven en bij categorie B één waarde, dus hij heeft één rij. Meneer 2 heeft bij categorie A één waarde gegeven, bij categorie B drie waarden en bij categorie C twee waarden, dus hij heeft drie rijen.

Hierdoor ziet het er zo uit:
- A B C
1 x x -
2 x x x
2 - x x
2 - x -
3
3
4
4
4
5
6

enz.

Nu wil ik per categorie (kolom) tellen door hoeveel respondenten er 'iets' genoemd is. In het voorbeeld moet bij kolom B het antwoord dus '2' zijn, omdat twee respondenten iets gezegd hebben in kolom B. Als ik het Excel nu echter zou laten tellen, zou er '4' uitkomen, omdat we vier kruisjes zien.

Hoe los ik dit op?

Test het maar eens.
Code:
=AANTAL(2/INTERVAL((A1:A11)*(B1:B11="x");A1:A11)*(B1:B11="x"))

Ik heb weer eens iets raars.
Zet ik de formule in een kolom ernaast (gewoon afsluiten met Enter)
Er onder moet worden afgesloten worden met Ctrl+Shift+Enter).
??????

Bijlagen

Code:
=AANTAL(1/INTERVAL(($A1:$A11)*(B1:B11="x");$A1:$A11*(B1:B11="x")))-1

Laatst bewerkt:
Dank! De formules waarbij alle drie de door jullie gemaakte kolommen kloppen zijn die van Timshel. Het probleem is nu dat ik niet met x-jes werk, maar met getallen. Respondent 2 kan dus bv. getal 3, 4 en 6 gegeven hebben bij kolom B, dan moet deze nog steeds als '1' geteld worden.

Beide formules geven nog 1 als waarde retour bij geen "x"

Het probleem is nu dat ik niet met x-jes werk, maar met getallen
Helpers op dit forum stellen hun kunsten geheel gratis ter beschikking. Wel vragen we van jou ook een inspanning (voor de volgende keer):
-plaats een representatief voorbeeld. Dan hoeven we dat niet zelf te maken.
-dat je met getallen werkt in plaats van x-jes is geen grote aanpassing, maar niettemin onnodig als je gelijk duidelijkheid schept. Wees helder en volledig.

Bijlagen

Met het laatste bericht ben ik eruit gekomen. Vriendelijk bedankt! Ik ben nieuw, dus wist niet goed 'hoe mensen het aanpakken'. Maar bedankt, ik begrijp jullie goed. Dacht dat ik het al zo duidelijk mogelijk had uitgelegd, maar volgende keer dus graag een excel-bestand erbij, begrijp ik ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan