• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel letter laten herkennen en omzetten naar tekst uit andere kolom(legenda)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Salving

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mei 2018
Geachte dames en heren,

Wie van jullie kan mij helpen? Ik probeer in het kader van de aankomende AVG regelgeving een Excelbestand op te stellen dat zo ver mogelijk geautomatiseerd is. Nu heb ik een legenda aangemaakt waarin categorieën van gegevens zijn opgenomen(A=bankgegevens, B=medische stukken etc.) en wil ik dat wanneer er bijvoorbeeld in kolom C de letter A wordt ingetypt dit automatisch in bankgegevens wordt omgezet. Dit moet zo doorlopen bij elke letter. Vervolgens zal hij bij het herkennen van de gekozen categorie een "reden van verwerking"moeten opgeven in de naastgelegen kolom.

Ik heb van alles geprobeerd maar lijk er niet te komen, wellicht gebruik ik de verkeerde termen..

Groet Salving

Bedoel je dat de letter A wordt omgezet naar het woord "Bankgegevens"?

Kun je een voorbeeldje toevoegen waarin je wat duidelijker maakt wat exact wilt een bestandje is ook behulpzaam voor ons bij het maken van de oplossing
scheelt een hoop tikwerk om te beschrijven wat de oplossing zou kunnen/moeten zijn..

Dat kan wel in de opmaak, maar met het invoeren van een cijfer in de cel; niet met een letter.
Ook maar voor drie cijfers.

Het kan wel met Vba als je dat wil.

Laatst bewerkt:
Gebruik de AutoCorrect mogelijkheden in Excel.

Hierbij het voorbeeld bestand Bekijk bijlage AVG register.xlsm. Ja ik wil graag dat letter A omgezet wordt naar Bankgegevens wanneer deze in de kolom categorie persoonsgegevens komt te staan. Idealiter volgt dan bij reden van verwerking ook een standaard tekst zoals bijvoorbeeld: belangenverstrengeling,verjaringstermijn etc.

Ik heb op de achtergrond al draaiend gekregen dat de datum en het tijdstip op het moment van wijzigen automatisch ingevoerd worden.

Hopelijk maakt het bestand een en ander duidelijk.:thumb:

Met deze code zou je zowel de datum als het omzetten van de letter regelen

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error GoTo einde
    If Target.Column = 3 And Target.Row > 17 And Target.Count = 1 And Target.Value <> "" Then
        With Target
            .Offset(0, -1).Value = Date + Time
            .Value = Application.WorksheetFunction.VLookup(Target, Range("D3:E13"), 2, 0)
        End With
    Else: Target.Offset(2, 2).Value = ""
    End If

einde:
End Sub

Ik heb jou 2e if voor target.value <>"" met een "and" gecombineerd met de eerste if.
Daar heb ik nog 2 tests aan toegevoegd
Target.Row > 17 om te voorkomen dat als iemand iets op de eerste 17 rijen tikt er dan in kolom B en C ineens een datum en lookup tekst verschijnt.
Tartget.Count = 1 heb ik toegevoegd om te voorkomen dat de macro code wordt uitgevoerd (en wellicht vastloopt) als in kolom C meer dan 1 cell wordt geselecteerd

Als je nog meer velden automatisch wilt laten vullen dan kun je in het With .. End with blok telkens een rij met ."Offset(0, n).value = " toevoegen

Ik vind jou Else: statement wel een opmerkelijke waarom zou je als de doelcel (target) niet wordt gewijzigd 2 regels lager dan iets wilt leegmaken..

voor die extra tekst in kolom D zul je meer input moeten leveren. neem aan dat niet elke code een standaard omschrijving heeft?

@ Roel

Waarom die On Errror regel ?

Waarom gebruik je geen now ?

@Salving waarom gebruik je geen validatie ?

@snb,
geen Now: omdat dit zo al in de code stond en ik niet de moeite heb genomen om het aan te passen.
als het werkt voor TS waarom dan aanpassen was mijn gedachte

en de On error. Enerzijds omdat die al in de code stond. waarom heb ik niet onderzocht
Anderzijds omdat dan bij een fout met de formule Vlookup de code niet vastloopt.

Daarbij heb ik de aanname gedaan dat de in die kolom standaaard codes kunnen voorkomen maar ook andere redenen.

Dus dat zou nog een vraag kunnen zijn aan Salving. Wil je dat alleen de benoemde codes mogen worden ingevoerd en geen andere teksten
of is de huidige oplossing waarbij de benoemde letters worden vervangen door de benoemde codes en daarnaast andere teksten mogelijk zijn voldoende?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan