• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Letter M is gelijk aan een getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

erik999

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hallo,

In een sheet heb ik een eenvoudige =SOM(D6:M6) berekening staan. In dit bereik worden getallen 0 t/m 10 ingevoerd. Nu wil ik graag dat de Letter M gelijk wordt gesteld aan het getal 10.
Dus, de reeks ziet er nu als volgt uit: 9 9 10 10 10 9 9 10 9 (som=94)
Maar, als ik een reeks maak als dit: 9 9 M 10 M 9 9 9 10 9 (som=94) moet de uitkomst gelijk zijn. Dus M = 10. Of ik nu een 10 of een M intoets, het resultaat moet in beide gevallen een 10 geven in de optelsom.

Mijn vragen: hoe doe ik dat? Hoe ziet dan de code eruit in combinatie met de SOM command. Zie bijlage voor een screenshot van de sheet.
de celeigenschap is Getal zonder decimalen.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Ik ben een beginner op Excel gebied, dus graag uitleg in Jip en Janneke taal. Ik ben nu een week aan het zoeken op internetfora, maar kan niet precies dit probleem vinden.
nogmaals dank.

Erik

Bijlagen

Code:
=SOM(ALS(D6:M6="M";10;D6:M6))
Opgelet Matrixformule (na inbrengen CTRL+SHIFT+ENTER en niet ENTER) !

Code:
=SUM(D6:M6)+COUNTIF(D6:M6;"m")*10

=SOM(D6:M6)+AANTAL.ALS(D6:M6;"m")*10

Kun je hier verder mee?

Bijlagen

Code:
=SOM(D6:M6)+(AANTAL.ALS(D6:M6;"M")*10)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

JA!!! HET WERKT!!
Jullie zijn geweldig. dank je wel!!

Erik

Euh, beetje dom van mij, maar in de volgende kolom bereken ik de gemiddelden.
Hoe luidt daar dan de code? Ik heb geprobeerd om de =SOM te vervangen met =GEMIDDELDE, maar dat pikt hij niet.

bvd.

Code:
=SOM(ALS(D6:M6="M";10;D6:M6))/AANTAL.ALS(D6:M6;"<>"&0)

Matrixformule (zie hoger)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan