• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel "Lijst" op beveiligd blad bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiki

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
576
Ik wil graag een blad beveiligen waar een lijst op staat. Van de cellen in de lijst is de blokkering opgeheven, maar als het bald beveiligd wordt ontbreken de functies van de "lijst".
Er kan geen rij toegevoegd worden.
Het blad wordt beveiligd omdat in cellen naast de lijst formules staan die niet veranderd mogen worden.
Is dit een bekend gegeven of is dit op te lossen?

gr Wim
 
Hoi! Bij mij (2007) worden er opties gevraagd, voordat je het werkblad beveiligd.
untitled.JPG


Hier kun je op aangeven wat wel/niet beveiligd hoeft te worden. Voor mijn eigen calculatie model heb ik het invoeren (en verwijderen) van extra regels opgelost dmv een macro, omdat ook de formules die erachter staan meegekopieerd moeten worden en een aantal cellen naar NULL/blanks waarden moeten worden gezet.
 
Zelfde vraag

Ik heb identiek dezelfde vraag (excel 2003). Ik heb de eerder gedane suggestie toegepast, maar kan nog steeds mijn lijst niet aanvullen in een beveiligd werkblad.

Ik stuur een voorbeeld mee.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld werkbladbeveiliging en lijst.xls
    17,5 KB · Weergaven: 56
Is dit de werking zoals je ze voor ogen hebt?

Cobbe
 
Is dit de werking zoals je ze voor ogen hebt?

Cobbe

Nee.

Wat de beveiliging betreft zit je juist. Maar ik wil tegelijk items kunnen toevoegen aan de lijst (zoals dat kan bij de lijst in het werkblad als het niet beveiligd is).

Ik zou het werkblad op beveiligen willen zetten en enkel de mogelijkheid hebben om
- de gele zones in te vullen
- niets te wijzigen aan de formules en andere 'witte' zones (zoals die met Naam en Datum)
- rijen toe te voegen aan de lijst terwijl in de toegevoegde rij formules en opmaak overgenomen worden van de vorige rij in de lijst.
 
Laatst bewerkt:
Je kan een rij invoegen bij Menu Invoegen → Rijen.
 
Dat klopt, maar het is niet wat ik zoek.

ALs je in Excel een lijst definieert via Data>Lijst>Lijst maken dan geeft je dat extra functionaliteiten. Bij elke rij die je bijkomend invult, onderaan de lijst
- wordt opmaak overgenomen
- worden formules overgenomen
- wordt de range automatisch uitgebreid

Het zijn deze functionaliteiten die verdwijnen als je het werkblad beveiligd, zelfs als je bij het aanmaken van de beveiliging aangeeft dat je "rijen wil toevoegen", enz.

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Hoe kan ik in een beveiligd werkblad nog steeds genieten van de functionaliteiten van het concept Lijst?
 
Hierbij je bestandje, en voeg een rij in.
 

Bijlagen

  • erik1235(1).xls
    19 KB · Weergaven: 57
Hierbij je bestandje, en voeg een rij in.

Dank je, Harry!

Als ik het goed begrijp, dan voeg ik nu rijen toe aan de lijst dmv invoegen>rijen (dit heb ik geprobeerd en dat werkt perfect).

Alle functionaliteiten van de lijst zijn er behalve het automatisch toevoegen van rijen. Misschien kan dat opgelost met vba.

Heeft er al iemand dit ooit gedaan: via vba een rij invoegen op het einde van een lijst?

In bijgevoegd voorbeeld zou de rij dus ingevoegd moeten worden net boven de rij met "Totaal".
 

Bijlagen

  • erik1235-invoegenrij.xls
    19 KB · Weergaven: 44
Zoiets Erik,

Bij een dubbelklik wordt er een regel toegevoegd.
 

Bijlagen

  • erik1235(2).xls
    34,5 KB · Weergaven: 94
Heren bedankt:thumb:

Had al een oplossing gemaakt zonder lijst, maar met userform, maar deze is mooi voor het "Archief".

gr wim
 
Dit is wat ik zoek!

Zoiets Erik,

Bij een dubbelklik wordt er een regel toegevoegd.

Bedankt Harry! Dit is de oplossing die ik zoek.

én ik heb dank zij jou geleerd hoe ik een werkblad kan laten reageren op een dubbelklik. :D

Ik sluit deze topic af.

Fijne werkdag,
Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan