Excel macro "niet rechts klikken"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramses01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Hallo, ik ben bezig met het schrijven van een programma in excel en ben momenteel bezig met beveiliging. Op internet kwam ik een macro tegen die voorkomt dat je in een sheet rechts kan klikken. Om het uit te proberen heb ik een nieuw excel document aangemaakt en onder een sheet de macro gezet. De macro werkt prima, echter deze heeft ook tot gevolg dat ik in al mijn excel documenten niet meer rechts kan klikken.

De gebruikt macro ziet er als volgt uit:

Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
MsgBox "U klikte Rechts", , "Demo"
Application.CommandBars("cell").Enabled = False
End Sub
Private Sub Worksheet_deactivate()
Application.CommandBars("cell").Enabled = True
End Sub

Tip: als je net zoals ik, een beginner ben met macros, kopieer bovenstaande macro dan NIET, dan zit je waarschijnlijk met hetzelfde probleem als ik.

Wie kan mij hier mee helpen??

Ik heb niet veel ervaring met Excel dus gedetaileerd kan ik je niet helpen, maar wel in de richting.
Je moet in je event Worksheet_BeforeRightClick een test opnemen waarin je uitzoekt waar je je op dat moment bevindt. Zodat je deze functionaliteit alleen uitzet op cell A1 of Worksheet 1. Let wel: Onderstaande code werkt niet. Ik ken de juiste benamingen niet in Excel.
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If ActiveSheet = WorkBook1
        MsgBox "U klikte Rechts", , "Demo"
        Application.CommandBars("cell").Enabled = False
    endif
End Sub

Private Sub Worksheet_deactivate()
    Application.CommandBars("cell").Enabled = True
End Sub
Zo te zien kan je volstaan met op te nemen
Code:
' Door cancel = true wordt de rest van je code niet uitgevoerd.
    Cancel = True
End Sub

HTH
Weest gegroet,
Guus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan