• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel meerdere tabbladen afdrukken geeft 2 verschillende printjobs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheoMeijer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2015
Een collega heeft een Excel-werkmap met daarin 160 tabbladen, elk tablad bevat op A4 formaat technische gegevens van telkens een andere liftinstallatie. Hij wilt alle liften voorzien van een gelamineerde afdruk op gekleurd papier met daarop alle specificaties van die specifieke liftmachine.
Nu zijn we erachter gekomen dat bij het printen van Excelbestanden met meerdere tabbladen het eerste tabblad in 1 job in de queue komt en daarna correct volgens de printereigenschappen geprint wordt. Alle volgende tabbladen komen in een 2e job terecht en komen dan uit de printer volgens de default (dubbelzijdig & cassette 1).

Er wordt voor alle volgende tabbladen dus een 2e job gemaakt in de queue die zich (logischerwijs) niets van de instellingen van de 1e job aantrekt waardoor lijsten 2 t/m 160 onbruikbaar uit de printer rollen.
Onze vraag: is het bij jullie bekend dat printen van meerdere tabbladen in Excel steevast 2 verschillende en afwijkende jobs opleveren in de queue? Is dit ergens op te lossen?

Hieronder volgen onze acties en bevindingen van dit probleem:

Actie 1:
Op 1e tabblad kiezen voor Afdrukken > TASKalfa \ Printereigenschappen > Duplex UIT & Bron Cassette 4 (gekleurd papier)
Resultaat:
1 job met 1 pagina in de queue
Lijst 1 komt enkelzijdig op gekleurd papier uit cassette 4 CORRECT

Actie 2:
In Excel alle tabbladen selecteren kiest hij voor Afdrukken > TASKalfa \ Printereigenschappen > Duplex UIT & Bron Cassette 4 (gekleurd papier)
Resultaat:
1e job met 1 pagina inde queue
2e job met 159 pagina’s in de queue
Lijst 1 komt enkelzijdig uit cassette 4, lijsten 2 t/m 160 komen dubbelzijdig uit cassette 1. FOUT

Actie 3:
In Excel kiezen voor Afdrukken \ Hele werkmap afdrukken > TASKalfa \ Printereigenschappen > Duplex UIT & Bron Cassette 4 (gekleurd papier)
1e job met 1 pagina in de queue
2e job met 159 pagina’s in de queue
Lijst 1 komt enkelzijdig uit cassette 4, lijsten 2 t/m 160 komen dubbelzijdig uit cassette 1. FOUT

Actie 4:
In Excel elke tabblad één voor één openen en telkens kiezen voor Afdrukken \ Hele werkmap afdrukken > TASKalfa \ Printereigenschappen > Duplex UIT & Bron Cassette 4
160 jobs van 1 pagina in de queue
Elke afdruk komt correct enkelzijdig uit cassette 4. Dit is héél arbeidsintensief maar uiteindelijk wel CORRECT

Actie 5:
In Excel alle 160 tabbladen selecteren > Afdrukken \ PDFCreator
In PDF bestand kiezen voor Afdrukken \ Enkelzijdig & Cassette 4
1 job in de queue van 160 pagina’s
Elke afdruk komt correct enkelzijdig uit cassette 4. CORRECT (Dit is een workaround)

Naar verluid zijn er meerdere printjobs omdat elke pagina zijn eigen setup kan hebben.

De oplossingen die ik gevonden heb zijn die hierboven (onder actie 5) en VBA code (doorzoek Internet bijvoorbeeld met "excel print multiple sheets in 1 job").

In de voorbeelden die ik tegenkwam, was de reden om 1 job te willen, anders dan in de onderhavige vraag, zoals doornummeren van pagina's, het geheel uiteindelijk door de printer van 1 nietje laten voorzien.

Als ik het goed begrijp, is dat hier niet van belang: het gaat er alleen om dat elk blad enkelzijdig afgedrukt wordt op papier uit cassette 4.

Mijn suggestie zou dan nog zijn om eerst de printerinstellingen aan te passen (via printersetup, alvorens Excel op te starten) dan het bestand af te drukken en daarna de printerinstellingen weer terug te zetten.

Een ander alternatief: bij geavanceerde printers kun je ook de print nog naar de printer sturen waar het in een soort mailbox terecht komt, waarbij je dan nog de instellingen kunt aanpassen alvorens de feitelijke afdruk te maken.

Laatst bewerkt:
Voor mijn printer kan ik bij Pagina instelling > knop Opties instellen dat de first page naar manual moet en de rest naar tray 1.
Kan zoiets bij jou aan de hand zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan