• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel met inzet cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1974

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
98
Hallo,

Ik ben een oplossing aan het zoeken om de lijn van inzet te automatiseren met een formule(s)
de lijn inzet dient 1 of 0 te zijn afhankelijk als de prijs die erboven staat hoger is dan de waarde in cel B2
Op een gegeven punt verandert de 1 naar 0 maar dit kan verschillende kwartieren duren, hierdoor dienen we te rekenen of het gem. van de cijfers 0 die tussen de 1 staan niet veel lager is dan 50 (vb als het verscjil 5 is is dit nog ok en kan de 0 een 1 worden)

Zie excel met voorbeeld en nog verduidelijkingen

Alvast bedankt voor het eventuele mee nadenken of tips

Bekijk bijlage inzet test.xlsx
 
Hallo Hans,

Dus als ik het goed begrijp zoek je een formule die niet alleen kijkt of de waarde van de variabele prijs hoger is dan de waarde in B2, zoals je nu al hebt verwerkt. Maar ook moet de formule rekening houden met een bepaalde marge, in jouw vraag 10%.
Klopt dat?
Dan zou de formule =ALS(AQ4/$B$2>1,1;1;0) je kunnen helpen, als AQ4 55.1 of hoger is, dan verandert in cel AQ6 de 0 in 1.
Wil je het de andere kant op, verander je de formule in =ALS(AQ4/$B$2>0,9;1;0), dan is de grens 45.1 of hoger.
 
Hallo Arliator,

Ja dat klopt en uw formule klopt ook, maar wat ik graag wilde zien is dat als het gemiddelde van AX6 tot BR6 > B2 deze cellen ook 1 worden. Let wel op dat deze cellen die tussen de cellen met waarde 1 liggen kunnen veranderen vb van cel AX6 tot BA6. Dat is het moeilijke ervan dat het niet altijd dezelfde cellen zijn die 0 zijn tussen de cellen die 1 zijn.
Want wat willen we weten van die cellen die 0 zijn tussen de de cellen die 1 zijn ? dat het gemiddelde groter is dan cel B2

Alvast bedankt om mee verder te helpen!
 
Ik denk dat ik het nog niet helemaal snap, maar ik heb een poging gewaagd.
Wellicht helpt je dit verder, anders hoor ik het wel, wordt wel morgen.
Ik heb een nieuwe formule in de gekleurde cellen gezet.
 

Bijlagen

  • inzet test.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 38
hans, die gebieden van nullen moeten die altijd tussen 2 enen in zitten?
dan kunnen de eerste nullen nooit mee dingen.
wat als er een nullen gebied is dat wel voldoet aan de voorwaarden maar niet tussen enen ligt?

ps mag je ook bestaande enen gebruiken om het "gebied" te vergroten?
 
Laatst bewerkt:
Sylvester,
Je mag zeker bestaande enen gebruiken om het gebied te vergroten (denk ik)
Er gaan altijd enen en nullen staan, en zodoende ook dat de nullen tussen de enen staan. De enen zijn het belangrijkste maar als ik stop met kopen op de laatste 1 kan het misschien beter zijn dat ik blijf kopen tot aan de volgende 1 en de nullen met verlies meeneem.
vb 11111110000011111 hier kan ik de nullen meenemen als deze gemiddelde groter is dan cel B2
vb 111110000000000000011111 hier kan ik de nullen njet meenemen als het gemiddelde niet groter is dan cel B2
vb 0001111111000001111100011111 een andere mogelijkheid (hier kan het zijn dat we vanaf de eerste 1 tot en met de volgende serie enen de nullen meenemen en verder niet.

zoals je ziet kunnen de nullen en enen varieren.

Ik dacht aan een extra rij met het getal 2 toe tevoegen vb; 1111000001111110000000000000111111
22222
(nog even over nadenken)

Alvast bedankt om mee te helpen
 
en deze?
0000000011111
waar op wil je maximaliseren?
zo veel mogelijk aan een gesloten enen fabriceren ? ???
 
ik wil niets maximaliseren,
het gemiddelde van de nullen tussen de enen moet ik weten want als dit groter of gelijk of niet al te veel lager is dan getal in B2 dan dienen die nullen een 1 te worden.
op de nul start ik niet maar wel op de eerste 1 die voorkomt, als er dan een nul voorkomt dien ik te weten of ik moet stoppen of kan verder doen tot aan de volgende 1 ( of ik moet stoppen of niet hangt af van het gemiddelde van de nullen tot aan de violgende 1 ) Normaal geizen komt er alleen dit voor 0000000011111111110000000111111111000000000 de tweede serie nullen daar gaat het vooral over maar aangezien deze niet steeds op de zelfde kolom staan is het moeilijk voor mij dit automatisch te doen met formule of vba.
De enen staan vast en zijn goed!!!

kan ook 000000111111000000001111111100011

De nullen en enen duiden wel ieder een kwartier aan per dag dus 96 kwartieren gevuld met nullen en enen. De hoeveelheid nullen en enen die ik hier toon behalve in de excel zijn informatief.

Dus wat je in uw antwoord schreef zoveel mogelijk nullen aan enen fabriceren,... klopt als het gemiddelde ervan groter of niet te laag is dan in cel B2 ( Maar steeds en enkel tussen de enen moeten deze nullen kunnen veranderen).

thx
 
Ik dacht aan een extra rij met het getal 2 toe tevoegen vb; 1111000001111110000000000000111111
misschien is dit iest (met vba matrix formule):
 

Bijlagen

  • inzet test (2.xlsm
    19,9 KB · Weergaven: 22
Hallo Sylvester,

Bedankt voor deze werkbare oplossing, als ik er nog een lijn aan toevoeg zodat ik er terug 1'tjes van maak kom ik eruit.

Groetjes
 
de formule kan je ook wel eentjes produceren ipv tweetjes,maar dan werkt de voorwaardelijke opmaak niet .
 
hallo Sylvester,

Dat is ook goed zo! nog eens bedankt voor uw hulp.

Groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan