• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel met meerdere werkbladen openen op specifieke positie

Status
Niet open voor verdere reacties.

HTalsma

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2001
Berichten
32
Ik heb een gedeeld excelbestand met 4 werkbladen en ik wil dat excel altijd opent op werkblad nr 2 op Cel A3 (ivm Kop en titelinformatie bovenaan het werkblad). (punt1)

Ook zie ik dat ieder werkbald weer anders opent als ik daar naartoe navigeer, meestal staan er een aantal cellen geselecteerd. Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren bij het navigeren tussen de werkbladen is dat de cel-positie altijd blijft staan op A3. (punt2)

Zijn punten 1 en 2 mogelijk ? Graag je advies.
 
Kom je met bijlage verder?
Er zullen ongetwijfeld andere, cq betere oplossingen zijn.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsm
    14 KB · Weergaven: 180
Punt 1 is mogelijk, 2 weet ik zo niet.

Druk in Excel op Alt + F11. Selecteer nu aan de linkerkant ThisWorkbook. Klik er dubbel op, en plak de volgende code in het codeschermpje:

Code:
Private Sub Workbook_Open()

Sheets("Blad2").Select
Range("A3").Select

End Sub

Verander Blad2 naar de naam van het blad waarin hij moet openen.


EDIT:

Punt 2 kan ook wel.

I.p.v. dubbelklikken op ThisWorkbook, klik je nu op Blad1 (of hoe je eerste blad ook heet). Plak er deze code in:

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

Range("A3").Select
    
End Sub

Plak die vervolgens ook in de andere bladen. Als het goed is werkt ie nu.
 
Laatst bewerkt:
Vermijd Select, Selection, Activate in je code. Het werkt vertragend, verwarrend en is in 99% v/d gevallen onnodig.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.Goto Sheets("Blad2").Range("A3")
End Sub
 
Mooie oplossingen en ze werken ook (!!) , maar.... kan het ook zonder VB toepassing, bijvoorbeeld door Opmaak van bladen /cellen of zoiets ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan