• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel mini probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

joopvandale

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2005
Hallo, ik ben een zeer ongeoefende excel gebruiker en zit met een waarschijnlijk zeer simpel probleempje(voor de expert)
Ik heb een bestaand bestandje daarin wil ik een formuletje inbouwen.
Stel ik heb cel b10, daarin moet ik waarde 10 invullen.
Dan heb ik cel b11, waarin ik vb waarde 5 in wil vullen.

Het is dan de bedoeling dat b10 wordt vermenigvuldigd met b11, waarbij waarde 5 niet meer zichtbaar is in b11, maar wel de uitkomst b10*b11....

wie heeft raad?

:8-0:

Als ik het goed begrijp wil je dus zowel b10 als b11 invullen. Nu moet b10 veranderen als b11 verandert en moet b11 zelf niet zichtbaar zijn.

Helaas is dit niet mogelijk binnen excel (zonder programmeercode). Wat je kan doen in excel is in de cel b10 zeggen: =10*B11 dan krijg je inderdaad de waarde van B10 zelf maal die van B11, maar dan kan je dus niet zelf zo een 10 invullen. Wat je wel kan doen is in een andere cel dan B10, bijvoorbeeld C10 de functie zetten =B10*B11 wat dan het resultaat van je formule is.

Om een waarde niet zichtbaar te maken, kan je gewoon de tekst dezelfde kleur geven als je achtergrond.

Dit kan niet omdat je een lus maakt.

Excel zou steeds de nieuw uitgerekende waarde in cel B11 weer optellen bij B10, zo een nieuwe waarde in B11 krijgen die weer opgeteld zal gaan worden met de waarde in B10 etz...

Zelf met VBA (programmeercode) moet je goed opletten hoe je het programma schrijft om niet in een lus terecht te komen.

Excel moet na één herberekening stoppen en pas weer één berekening doen als je een waarde in B10 veranderd.
Belangrijk is dan om te weten of je bijvoorbeeld ook B11 wel eens wilt veranderen, en als je die veranderd wat er dan moet gebeuren (herberekening of niet).

Niet echt een simpel probleem dus.

Als je VBA gebruikt zul je elke keer de waarschuwing krijgen dat je bestand mogelijk een virus bevat (met VBA kan je héél veel doen), in bedrijfs omgevingen wil VBA daarom nog wel eens niet toe gestaan zijn.

En omdat je zelf net begint met Excel zal het lastig worden om je excel blad daarna nog aan te passen, de vraag is dus of VBA wel een geschikte oplossing voor je is.

Laat maar even weten wat je wilt.

voorwaardelijke opmaak

Voorwaardelijke opmaak is het toverwoord, voorbeeld:

a1 =20
b1 = 30
c1 = a1 x b1 (=600)

selecteer b1
opmaak>voorwaardelijke opmaak: als c1>0 (als c1 is meer dan 0 (nul)) letterkleur wit (of een andere kleur, gelijk aan de kleur van de cel).

De waarde in b1 blijft bestaan, alleen is hij onzichtbaar. Kan geen Hans Kazan tegenop.

Denk simpel! ;)

Pfff, toch een ingewikkelder probleem als gedacht....

ik zal nog proberen nog iets duidelijker uit te leggen wat de bedoeling is:

in cel b10 voer ik nu een getal in (vb10)
dan heb ik een ander getal wat ik moet vermenigvuldigen met het getal uit b10 (voorbeeld getal 5)

dat wil ik in kunnen vullen in cel b11, maar dat moet niet zichtbaar zijn in b11
ik wil dus in beeld krijgen in b11 het getal 50

dus invullen een getal en zichtbaar moet zijn de uitkomst tussen b10*b11

en ik kan geen (zichtbare) cellen bijmaken, omdat het overzicht dan niet meer klopt

lukt dit ?(ook mij)

Maak anders ff een zipje van (een deel van) je bestand en dan met textballoons een korte uitleg, of een schermdump daarvan (jpg). Zoals ik je probleem lees kom je inderdaad in een lus van berekeningen.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je in bijv cel B11 een getal wilt invullen , terwijl in B11 daarna ook de uitkomst van de som (B10 * B11) moet komen? Als dat zo is kun je het wel vergeten want dat gaat dus niet lukken.

Ik was er al bang voor. Het probleem is dat wanneer je in een cel een formule hebt staan en daar daarna ook een getal wilt invullen, dat dat getal dan de formule overschrijft. Dan wordt de berekening uiteraard niet uitgevoert want de formule betstaat niet meer.

Met de beste programmeer ervaringen kan je er nog wel wat maken, alleen het wordt wel lastig. Ik denk iets als: Bij het selecteren van de cel B10 maak je een bepaalde cel de waarde 1, bij het veranderen van de cel B10 voer je de berekening uit en zet je de bepaalde de bepaalde cel weer op 0, en daarna het antwoord in B10.

Echt makkelijk is het niet, het is beter als je een andere oplossing zoekt.

een typisch voorbeeld van een kringverwijzing zoals Withaar al duidelijk stelde

Hoi Joopvandale,

Ik denk dat ik een oplossing voor je weet maar dan heb ik nog wat info nodig.
Hoeveel getallen kunnen er worden ingevuld in B10, is dit tussen de 1 en 10 of tussen 1 en 100 of nog meer?
Hetzelfde voor de getallen in B11.
En om hoeveel cellen gaat het op de sheet waar je dit wilt toepassen?

Laatst bewerkt:
Sorry mensen voor het niet meer reageren.
Ik dacht dat mijn probleem onoplosbaar was, maar er is dus misschien toch nog een mogelijkheid....

In B10 moet ik een getal invullen tussen de 5 en de 10000.(hele getallen dus)
In b11 een getal tussen de 0,1 en de 10,0(decimalen)

Het gaat om ongeveer 120 berekeningen...

wat heb je nog meer voor info nodig?

joop

Voorbeeld betrekt zich alleen tot de cel zelf, niet op bewerkingen met andere cellen.
Ik heb een paar pogingen gedaan blijf echter in lussen uitkomen waardoor je er niets aan hebt.

Wat extra info zou misschien handig zijn, die 120 berekeningen, vinden die allemaal plaats in de cellen B10 en B11?
Waarom is het zo absoluut nodig dat de input in B11 overschreven wordt door het product van de waarde in B11 en B10.
Kan de input in B11 niet gewoon ergens anders gedaan worden waarna het product gewoon in B11 gezet wordt?

Het is een bestand wat precies op een a-4 past.
Dus extra cellen wordt wat lastig.
Deze berekeningen vinden plaats in 120 verschillende cellen

joop

Oké, maar omdat de bron waarden die je in B11 als eerste invoert toch weg gaan vallen kunnen die toch ook prima buiten het het afdrukbereik van je excel blad liggen.
Onder Bestand heb je de optie Afdrukbereik, selecteer je, je A4 gebied en druk op Afdrukbereik bepalen en alleen dat deel zal afgedrukt worden.
Alle cellen ook als ze gevuld zijn met waarden zullen dan niet afgedrukt worden.

ok,

ik wil het nu anders doen.
Mijn blad 1 blijft zoals het is, ik kopieer het hele verhaal naar blad 2. Dat lukt.
Nu voeg ik daar een rij in, en kan ik dus gewoon een formuletje maken van b10*b11 en dan de uitkomst in b12 zetten.

Nu dus twee vragen
1. dat zijn dus ook weer 120 sommetjes intikken, of kan dit ook sneller??
2. nu wil ik dus dat b10 van blad 2 ook in b10 van blad 1 wordt afgedrukt en de uitkomst, b12 op blad 2, in b11 op blad 1. enz ???

grt joop

Veel sneller;

Ga op Blad1 cel B10 staan en type = klik nu op het tabje van blad2 en ga naar cel B10, klik deze aan en druk op Enter.

Excel 'begrijpt' nu dat de inhoud van cel B10 op blad1 gelijk moet zijn aan cel B10 op blad2.
Ga nu terug naar blad1 en bekijk het resultaat.
Met cel B11 kan je het zelfde doen, = -teken plaatsen, naar blad2 gaan, cel B12 selecteren en op Enter drukken.
Omdat ik geen idee heb waar die 120 cellen van jou op het blad staan kan ik je daar geen tip geven (anders dan mail me even prive zodat ik je m'n email adres kan toesturen en jij dan je bestand aan mij, dan wil ik er wel even naar kijken).
Vermoedelijk is het echter niet veel werk.
Excel heeft wel wat trukjes om cellen en formules snel te kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan