• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel;no 1 krijgt 10 punt, no 2 krijgt 9 punt

Status
Niet open voor verdere reacties.

evers

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
ik wil graag in excel het volgende doen.
bv de uitslag van de tour de france etappe,
de eerste 10 renners wil ik punten geven.
bv no1 krijgt 10 punten. no 2 krijgt 9 punten enz.
Hoe kan ik dit als formule inbrengen in excel??

Henk

Lol,

Mijn pa is ook bezig met de Tour De France (van Haagsche Courant, en van zijn Werk), hij heeft er vroeger een heel mooi programma voor geschreven, in Excel, en nu heeft hij een venieuwde versie.

Ik ben nu bezig met een echt Tour De France Programma (als .exe) maar ik zal alvast de code voor in Excel opzoeken....

Na een tijdje zoeken in het super lange bestand kwam ik erachter dat er allemaal verborgen cellen zijn, en dat het iets makkelijker is om het zelf uit te vinden.

Hier mijn eigen brouwseltje:
Ik heb 4 pagina's aangemaakt:

Dag 1
Dag 2
Dag 3
Punten Totaal

De pagina's Dag 1 t/m 3 zijn zo ingedeeld:

Kolom A

Fietser
---------
Armstrong
Heras
Beloki
Botero
I Galdeano
Rumsas
Sastre
Serrano
Sevilla
Kivilev

Kolom B

Uitslag
-----------
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Kolom C

Punten Gekregen:
3
2
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0

---------------------------------

Nu het belangrijke stuk:
De Code:
=ALS(B2=1;3;0)+ALS(B2=2;2;0)+ALS(B2=3;1;0)

Dit is een 'ALS' berekening (IF).
Params:
ALS(vergelijking, Waarde-Als-Waar, Waarde-Als-Onwaar)

De die hierboven staat zegt dus: Als B2 de waarde 1 heeft, dan wordt C2 (waar de code in staat) 3. Zoniet, dan wordt C2 de waarde 0.

Nu het logische, maar toch beetje vreemde stukje:
Ik laat dit 3X doen, en dat bij elkaar op tellen:
Als de fietser 1e wordt krijg je dit:
3 + 0 + 0
Dit doordat de ALS waar was, dus 3, en de andere niet, waardoor ze 0 worden.

-------------------

In Blad 4 heb ik de scores op laten tellen:

=Dag1!C2+Dag2!C2+Dag3!C2

--------------------

Volgens mij is dit inmiddels een handleiding geworden:D....

Veel Succes

mvg

Wouter

Dit kan inderdaad met de ALS-functie.
Probleem is dat je er maximaal 7 kunt nesten en dat het complexe formule worden.
Gemakkelijker is om te werken met Vert.Zoeken.
Je maakt een tabel aan met de te ontvangen punten voor de behaalde plaats en laat daarin opzoeken.
Bijgaand een voorbeeldje.
(Even unzippen)

Bijlagen

excel

Bedankt voor jullie reactie.Hier kom ik echt wel verder mee!!

Henk

Zomaar een vraagje,

Weten jullie een website waar de uitslag van een touretappe (niet meer actueel weeeeet ik) te downloaden is. Zo ja dan is een heel mooi programma te maken.

Jeroen

Dag Jeroen,

Ik kreeg dit jaar het idee om zelf een Tour Webstrijd/site te maken, waarop mensen kunnen voorspellen wat de uitslag word. Net als bij zoveel bedrijven en dingen die dat al doen. Mijn bedoeling was om een programma te schrijven dat mensen konden downloaden, en dat ze via dat programma de hele tour konden overzien, dit bijgehouden door de website.

Zo ja dan is een heel mooi programma te maken.

Als jij daarmee ook zoiets bedoelt, misschien proberen om dit samen te maken voor volgend jaar???

mvg

Wouter

Goedemiddag Wouter,

Ik ben een groot wieler-fan, dus het lijkt mij een leuk idee.

Wat belangrijk is dat er een bestand wort ingelezen waarin de uitslag van de etappe staat. Als alle renners, eventueel met tijd onder elkaar staan, is het eenvoudig om van een lijstje van 10 renners te bepalen welke positie in de etappe ze hadden (in punten). Of wat de totale tijdsbesteding van deze 10 renners was. Daar zie ik het probleem niet.

Ik zie ook geen probleem om deelnemers alleen tot hun deel van een spreadsheet toegang te geven.

Ik weet dat het mogelijk is om een spreadsheet als HMTL-pagina te publiceren (nog nooit gedaan).

Maar het eerste stukje. Waar vind je een uitslag met alle renners (evt rugnummers) en hun tijd.

Voor alle duidelijkheid ik kan veel met excel, maar heb nog nooit een webpagina gemaakt.

Jeroen

hmmm, via excel kan het wel, maar dan zou ik zeggen een excel bestand invoeren in een .exe . Is iets makkelijker voor de gebruikers.

Ik bouw nu al 3 jaar websites, dus dat zou moeten lukken:D.

De uitslagen lijkt me eigenlijk geen probleem, aangezien we beide wieler fan zijn, kunnen we dat (lijkt mij) zelf doen.

Zoniet, volgens mij doet de Haagsche Courant het online publiceren.

Aangezien we voor dit onderwerp in het verkeerde deel van het forum zitten, lijkt het me handig dat we het voortzetten over mail:

w_groovie@hotmail.com

mvg

Wouter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan