• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Norm lijn in een Bubbel grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merichard

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2012
Beste,

aangezien ik nergens een antwoord kan vinden en het mij zelf niet lukt om een oplossing te vinden binnen Excel hoop ik dat jullie mij antwoord kunnen geven of bevestigen wat ik vermoed, oftewel dat het niet kan wat ik wil.

Ik heb op dit moment een groot aantal bel-grafieken gemaakt waarin de nodige data is verwerkt. Opzicht werkt dit erg goed en overzichtelijk. Echter wil ik graag 2 norm-lijnen toevoegen zodat meteen duidelijk is welke bel boven of onder de norm en/of landelijk gemiddelde scoort. Nu weet ik dat dit wel mogelijk is met ander type grafieken maar aangezien ik 3 data-reeksen heb die verwerkt moeten worden wil ik dit per se presenteren in een bel-grafiek.

Om een beetje een idee te geven van welke data gepresenteerd wordt:

x-as = verschillende bedrijven
y-as = de score die zij gekregen hebben
bel-grootte = 'score' x 'weging'

Mocht verdere informatie van mijn kant nodig zijn dan hoor ik dit vanzelfsprekend graag.

PS. naar aanleiding eerste feedback, fictieve bijlage toegevoegd.

Bekijk bijlage Fictieve Bel-Grafiek.xlsx

Alvast dank!

Mvg,

Richard

Laatst bewerkt:
Een XLS(X) bestandje met wat je al hebt maar dan zonder gevoelige informatie helpt enorm in dit soort gevallen

Een 'bubble grafiek' (3D grafiek) kan niet gecombineerd worden met eeen ander soort grafiek.
Een mogelijkheid is om exact over de bubbel grafiek een lijn grafiek te plaatsen.

Hier een snelle oplossing
De uitlijning van de lijn grafiek zou nog iets beter moeten.
Het gaat dus even om het principe

Bijlagen

Oplossing Norm lijn Bel grafiek

Een 'bubble grafiek' (3D grafiek) kan niet gecombineerd worden met eeen ander soort grafiek.
Een mogelijkheid is om exact over de bubbel grafiek een lijn grafiek te plaatsen.

Hier een snelle oplossing
De uitlijning van de lijn grafiek zou nog iets beter moeten.
Het gaat dus even om het principe

Beste Popipipo,

helaas is dat niet helemaal wat ik bedoelde. De som die gemaakt is met weging x norm cijfer is ook niet van toepassing op de norm lijn. De norm lijn is een norm gezet door ons en een landelijk gemiddelde. Oftewel 2 horizontale lijnen die niet fluctueren. De verwijzing naar cijfer x weging had enkel betrekking op de grootte van de bellen voor de 'normale data reeks'.

Zelf ben ik ondertussen wel met de volgende oplossing gekomen waarvan hierbij ook een bijlage.

Ik heb 2 nieuwe data-reeksen aangemaakt voor in de bel grafiek. 1e voor de norm, 2e voor het landelijk gemiddelde. Deze 2 bellen reeksen hebben slechts een grootte van 0,01 zodat ze 'niet zichtbaar' zijn in de grafiek. Op basis van beide series heb ik een lineaire trendlijn gebaseerd die dus horizontaal gelijk blijft. Deze lineaire lijn heb ik een rode en oranje kleur gegeven en dikker gemaakt zodat het goed duidelijk is.

Mochten er nog andere zijn met goeie tips o.i.d. dan hoor ik het graag.

Popipipo, nogmaals hartstikke bedankt! :thumb:

Groet,

Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan