Excel of Access (vervolg)

Status
Niet open voor verdere reacties.

nhojnavslig

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2005
Hoi allemaal,
in vervolg op mijn vorige bericht, Excel of Access; http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=403444
Ben ik toch gestart met het opzetten van een (eenvoudige) database mbt het bijhouden / registreren van een aantal zaken voor mijn werk. Ik heb een formulier gemaakt dat er hetzelfde uitziet als het formulier in Excel, zodat er eigenlijk weinig zal veranderen voor de gebruikers. (dat is tenminste de bedoeling !)
Mijn eerste probleem is het volgende, het formulier start telkens op met het 1e record, .... Ik wil eigenlijk met een leeg formulier beginnen, nu ben ik al wat aan het zoeken geweest, en met het volgende regeltje code
Code:
DoCmd.GoToRecord , , acCmdNewRecord
zou eea geregeld kunnen worden, echter ik weet niet precies waar deze code in te voegen?
Mijn 2e vraag is of het mogelijk is om de weergave van de "keuzelijsten" die ik gebruik in mijn formulier aan te passen (dus niet op alfabetische volgorde)
Wie kan mij helpen, ..
Bij voorbaat dank, John

Ik weet niet precies hoe het formulier geopend word, maar wanneer het formulier met een macro word geopend, kun je instellen dat het formulier in toevoegmodus word geopend. Mogelijk nadeel zou kunnen zijn dat op deze manier de bestaande records hier niet meer zichtbaar zijn. (Uiteraard wel als je het formulier weer op normale wijze opent)

Voor de 2e vraag,
Als je in de ontwerpweergave van het formulier naar de eigenschappen van de keuzelijst gaat, kun je bij rijbron(record source) de bijbehorende query openen door op de drie puntjes te drukken. Hier kun je vervolgens instellen waarop gesorteerd zou moeten worden.

Hallo Frauke,
Op de eerste plaats bedankt voor je reactie, het 2e gedeelte van mijn vraag is nu opgelost! :thumb: echter het eerste deel ben ik nog niet uit, .... ik start het bestand via een button op een "schakelbord" en daarmee word dan het formulier getoond.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, .... :)
Groet, John

Ik heb toevallig net voor het eerst zelf een database met schakelbord gemaakt en heb het even nagekeken.

Als je gaat naar Extra --> Databasehulpprogramma's --> Schakelbordbeheer, daar kun je de instelling voor het schakelbord bewerken. Kies eerst het juiste schakelobord --> bewerken en vervolgens het juiste onderdeel op het schakelbord --> bewerken
Bij opdracht kun je nu opgeven dat hij een formulier moet openen in de toevoegmodus.

Groetjes,

Hallo Fraukje,
Nu start mijn formulier via het schakelbord inderdaad met een leeg blad, ...
Weet je toevallig ook nog een manier om "leeg" te starten via de normale manier ??
In ieder geval tot zover alvast heel erg bedankt !!
Groeten, John

Ik zal je vertellen, ik ken zelfs twee manieren...

De eerste:
Zorg dat je in de ontwerpweergave de eigenschappen van het Formulier voor je hebt (ergens in het grijze gedeelte klikken). Zorg dat op het tabblad gegevens bij gegevensinvoer "Ja" staat.

De tweede:
Maak een macro waarmee het formulier wordt geopend en geef in de macro aan dat hij het formulier in toevoegmodus moet openen.

Groetjes,

Bedankt Fraukje, alles duidelijk, ik kan weer even vooruit :thumb:

Grtz, John

Hoi John,

Blij dat ik je heb kunnen helpen.
Zet je de status van je vraag nog even op opgelost...

Groetjes,

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan