Ik zou het lijstje in Excel maken, omdat dat toch wat makkelijker is voor lijsten. Voor het koppelen maakt het verder niet uit, en als je gaat samenvoegen merk je ook niet zoveel verschil.
In Excel kun je bijvoorbeeld een formule toevoegen die dubbele adressen markeert; die kun je dan bij het samenvoegen negeren door een criterium in de samenvoeging te gebruiken.
De eerste stap is dus een adreslijst te maken, waarbij je in de eerste rij je kolomkoppen vastlegt, zoals Naam, Adres en Email. Maak ook alvast een kolom met de formule om dubbele records te checken.
Voorbeeld van zo'n formule: ALS(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)>1;"Dubbel";"")
In het voorbeeld check ik op kolom 1 of de naam meer dan één keer voorkomt.
Vul vervolgens in de rij eronder je eerste gegevens in van het eerste adres. Dan kun je, om het jezelf heel makkelijk te maken, de cellen in de eerste twee rijen selecteren, en geef je het blok cellen de naam Database. Dit doe je met <Invoegen>, <Naam>, <Definiëren>. Deze stap hoeft niet, maar is straks gemakkelijker met koppelen in Word.
Om verdere adressen toe te voegen, kun je gebruik maken van het ingebouwde formulier in Excel: <Data>, <Formulier>. Het voordeel hiervan is, dat alle opmaak en formules in je datablok automatisch worden meegekopieerd. In mijn geval kopieert het formulier de formule die op dubbele records checkt ook, dus daar heb ik geen omkijken naar!
Als je gegevensbestand klaar is, kun je gaan samenvoegen met Word, als dat tenminste de bedoeling is. Je kunt dan bijvoorbeeld een Email-merge maken, waarbij je het email veld gebruikt om met Outlook mails te verzenden.
Dat is, denk, wel even genoeg om te starten?
Michel