• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel opdracht geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brambo98

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 dec 2022
Berichten
4
Hoi,

In het nieuwe jaar wil ik mijn uitgaven en inkomsten wat beter op een rijtje zetten en ben daarom begonnen met het maken van een kasboekje in Excel. Nu wil ik Excel de opdracht geven om (zie foto) de totale kosten per maand (gele arcering) te berekenen per categorie (rode arcering). Dus alle maandelijkse kosten voor de boodschappen bij elkaar, kosten voor verjaardagen bij elkaar etc. Deze staan in het rode kader allemaal door elkaar. Maar hoe kan ik Excel de opdracht geven om te filteren per categorie, zodat in het gele vak een totaal overzicht komt te staan van de maandelijkse uitgaven per categorie?

Hopelijk is iemand handig met Excel.

Groeten,
Bram
 

Bijlagen

  • Excel kasboekje.JPG
    Excel kasboekje.JPG
    208,6 KB · Weergaven: 30
  • Kasboekje 2023.xlsx
    Kasboekje 2023.xlsx
    12 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
door gebruik te maken van de formule som.als of evt sommen.als OF
door het excelbestandje te plaatsen waarvan je nu een plaatje toont.
 
Als je uitgebreid(er) wilt werken kun je beter een kolom met codes aanmaken. Dan kun je ook sneller filteren op codes. Op de cel gaan staan > RMK > Filteren > Waarde van geselecteerde cel...

Zoals Haije schrijft:
Code:
=SOM.ALS(A:A;"7320";P:P)

Kolom A staan de codes o.a. 7320
Kolom P de bedragen op te tellen.

Als je i.p.v. 7320 ook kleding kunt invullen krijg je het resultaat zoals op de afbeelding staat.
 
Laatst bewerkt:
Wauw! Dank voor deze snelle reacties. @Haije, ik heb het Excel bestand bij dezen toegevoegd aan mijn eerste bericht. Ik ga ondertussen eens wat uitproberen met de codes die jullie noemen.
 
Normaal staat Inkomsten links. En hoe je dan Boodschappen Inkomsten en Uitgaven combineert weet ik niet. Die kolom Netto begrijp ik niet waar die voor dient. Maak dan van I inkomsten en J Uitgaven.
 
Het is gelukt! Dank jullie wel voor de hulp! De kolom netto is inderdaad overbodig.
Fijne jaarwisseling!
 
Misschien ook leuk.
Al enkele jaren geleden gemaakt...Alles bekijken met slicers, en invullen met een formulier.
 

Bijlagen

@Opa Maarten
Die is denk ik niet geschikt voor Excel 2007 H&S. Vaak is een kasboek iets persoonlijks en gemaakt door de persoon in kwestie zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan