• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - Optellen van criteria sommen.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

koningbor

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2020
Ik heb een vraagje over excel,

Ik wil geautomatiseerd optelsommen maken, maar met een criteria per doos
Bekijk bijlage VOORBEELD.xlsx

In kolom 1 staan doosnummers.
In kolom 2 artikelen.
In kolom 3 aantallen.

Eerst wil ik per doosnummer alle aantallen optellen. Dus doos: BOX20-004874 = zoveel, dan BOX20-004872 = zoveel (geautomatiseerd)

Daarna ook nog per doosnummer, per artikel, de aantallen apart optellen.

Kan dit met simpele excel formule(s) of moet je dan echt aan VBA gaan denken?:eek:

alvast bedankt voor de reacties!

mvg
Bor

Aangepast --> Excel bestand toegevoegd!

Bijlagen

• vraagexcel.png
    vraagexcel.png
    45,6 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Welkom op helpmij.

Om maar met de deur in huis te vallen: dit is een Excel-forum en dus werken we graag met Excel-bestanden, in plaatjes zijn moeilijk formules in te voegen. En die tabel overtypen daar passen de meeste helpers ook voor.
Dus: graag een Excel-voorbeeldje.

Ik denk dat je met een draaitabel de beste resultaten krijgt. Maar het kan ook met formules.

Welkom op helpmij.

Om maar met de deur in huis te vallen: dit is een Excel-forum en dus werken we graag met Excel-bestanden, in plaatjes zijn moeilijk formules in te voegen. En die tabel overtypen daar passen de meeste helpers ook voor.
Dus: graag een Excel-voorbeeldje.

Ik denk dat je met een draaitabel de beste resultaten krijgt. Maar het kan ook met formules.

Ik heb het Excel bestand toegevoegd. Kon eerst niet vinden waar dit moest..

Nog 2 opmerking over het forum:
1. S.v.p. niet QUOTEN. Gebruik de veel grotere knop daaronder: "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan. Via "ga geavanceerd" kun je bestanden e.d. toevoegen (paperclipje).
2. Zet in een voorbeeldje graag ook even (handmatig) hoe je de oplossing voor je ziet. Voorkomt gokken en overbodig werk aan onze kant.

Je wilt dus een overzicht van soorten dozen, en dan de samenstelling per doos en de totaalaantallen?

En: welke Excel-versie gebruik je? In bijlage een eerste gokje met een draaitabel en een Excel 365 oplossing.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
AlexCEL

Dit is al perfect!
Ik ga even uitzoeken hoe draaitabellen precies werken!...bedankt!

Prima. Mocht je er niet uitkomen kom je maar weer terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan