• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Pagina-instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mick91

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2009
In excel probeer ik op een of andere manier een macro of sjabloon te maken met daarin pagina-instellingen, die ik vervolgens op een groot aantal bestaande excel bestanden kan toepassen. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik dit kan doen.

De excelbestanden (werkmappen) die aangepast moeten worden, bevatten steeds 2 bladen. Het eerste blad moet de volgende pagina-instellingen krijgen:

Liggend
Verkleinen tot 70%
Papierformaat A4
Afdrukkwaliteit 300 dpi

Het tweede blad moet de volgende pagina-instellingen krijgen:

Staand
Aanpassen aan 1 bij 1 pagina's
Papierformaat A4
Afdrukkwaliteit 300 dpi

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder dat ik alle excelbestanden handmatig hoef aan te passen? Er zijn al gegevens ingevuld bij de betreffende excelbestanden.

Ik denk zo

Volgens mij moet dat met deze macro lukken:

Code:
Sub afdrukinst()
'
' afdrukinst Macro

Sheets("Blad1").Select
    With ActiveSheet.PageSetup
        .PrintQuality = 300
        .Orientation = xlLandscape
        .PaperSize = xlPaperA4
        .Zoom = 70
        .PrintErrors = xlPrintErrorsDisplayed
    End With
    Sheets("Blad2").Select
    With ActiveSheet.PageSetup
        .PrintQuality = 300
        .Orientation = xlPortrait
        .PaperSize = xlPaperA4
        .Zoom = False
        .FitToPagesWide = 1
        .FitToPagesTall = 1
    End With

End Sub

Probeer maar en als het niet werkt zie ik het wel.

:thumb:

De twee vlug opgenomen met de macro recorder en opgekuist

Bijlagen

Code:
Sub afdrukinst()
  with Sheets(Array("Blad1","Blad2")).pagesetup
    .PrintQuality = 300
    .PaperSize = xlPaperA4
  End with
  With sheets("Blad1").Pagesetup
      .Orientation = xlLandscape
      .Zoom = 70
  End with
  With sheets("Blad2").Pagesetup
    .Orientation = xlPortrait
    .Zoom = false
    .FitToPagesWide = 1
    .FitToPagesTall = 1
  End With
End Sub

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de macro net met de visual basic editor in een bestand macro.xls opgeslagen en in eerste instantie leek het niet te werken, maar dat was omdat Blad1 en Blad2 andere namen hadden.

Als ik de macro uitvoer komen alle instellingen nu inderdaad goed te staan. Nou ben ik nog best wel een leek in Excel en ik vraag me af hoe ik de macro los kan laten op de excelbestanden in een bepaalde map? Tot nu toe lukt het alleen binnen het geopende bestand macro.xls.

Opdat een macro automatisch beschikbaar zou worden in alle Excelbestanden die we openen, moet hij opgeslagen worden in “Persnlk.xls”.
(C:\Documents and Settings\Gebruikerxxx\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART\)

Bedankt Daniël, dit maakt het al een stuk makkelijker en sneller om de bladen de juiste instellingen te geven. Ik hoef nu alleen nog alle bestanden te openen. Nou kwam er nog een vraag in me boven toen ik op een ander forum een stukje over een macro las die automatisch bestanden uit een bepaalde map samenvoegde. Deze macro las namelijk alle bestanden eerst in (zonder ze allemaal apart te openen) en voerde vervolgens pas bepaalde commando's uit.

Is het niet mogelijk om via de afdrukinstellingen macro bestanden uit een bepaalde map in te lezen en de instellingen daarop toe te passen? Dit zou ervoor zorgen dat ik niet handmatig alle bestaande excelbestanden hoef te openen. Het gaat namelijk echt om een enorm aantal bestanden in veel mappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan