• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel patroon zoeken en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

johhnnyboy

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
HOi,

Regelmatig loop ik tegen het probleem aan dat ik een bereik in een formule wil aanpassen qua rijen.

Dus:

Code:
=ALS($B201<>"";SOM.ALS('CALC - AUT'!$G$95:$G$121;"AUT_I";VERSCHUIVING('CALC - AUT'!$Q$95:$Q$121;0;'C - Configuratie'!$E$18*4));"")

Moet bijvoorbeeld worden:

Code:
=ALS($B201<>"";SOM.ALS('CALC - AUT'!$G$295:$G$321;"AUT_I";VERSCHUIVING('CALC - AUT'!$Q$295:$Q$321;0;'C - Configuratie'!$E$18*4));"")

Kan dit ook met één zoek en vervang opdracht?
Nu zoek en vervang ik eerst $G$95:$G$121 door $G$295:$G$321 en vervolgens de Q kolom.

Hoi

Kijk eens naar verschuiving.
Of plaats even een voorbeeld.

Hoi,

Ik gebruik reeds verschuiving in mijn huidig project. Zie de geposte code in mijn eerste post.
Het gaat mij erom of ik met een * of ? of ~ op de een of andere manier in het zoek en vervang venster een patroon kan vervangen.

Dus:

$G$95:$G$121 en $Q$95:$Q$121

Met éénzoek en vervang opdracht omzetten naar:

$G$295:$G$321 en $Q$295:$Q$321

In plaats van 2x zoek en vervang te gebruiken

Laatst bewerkt:
Door @gelens al terecht opgemerkt plaats een voorbeeldje.

Zelf zie ik het nut niet in van het vervangen van bereiken dmv CTRL=H.

Je kan gaan werken met namen. (CTRL+F3).

$G$95:$G$121 en $Q$95:$Q$121 kan dan worden naam1A en naam1B. $G$295:$G$321 en $Q$295:$Q$321 kan dan worden naam2A en naam2B. Nu kan je met CTRL+H in één keer naam1 wijzigen in naam2

Hoi

Ik ga nog steeds voor verschuiving maar dan met 5 parameters :

=Verschuiving(startcel; regel ; kolom ; regel ; kolom)

Door de parameters welke bepaald worden door de regels in een apart cel te plaatsen is het heel eenvoudig om het bereik te veranderen.

Ik heb de suggestie voor verschuiving maar overgenomen.
Lijkt mij het makkelijkst werken!

Om de formule een beetje leesbaar te houden zou ik toch kiezen voor namen. Maar dan niet voor de CTRL+H functie maar om ze dynamisch te maken. In het voorbeeldje staat in kolom A de data. In kolom D kan je aangeven wat de startrij en de eindrij is. In kolom H staat het verschil tussen het gebruik van een naam of een dynamisch bereik. Bij Naam1 ben ik ervan uitgegaan dat dat er geen lege cellen in de reeks staan. Bij een simpele functie als =SOM() zal je geen verschil in tijd merken tussen
PHP:
=SOM(A:A)
en
PHP:
=SOM(Naam1)
. Maar
PHP:
=SOM(Naam1)
kijkt alleen naar de range A1:A10.
Verder nog even uitgewerkt voor =INDIRECT() en =VERSCHUIVING()

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan