• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: prijsvraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

OTiby

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2010
Beste,

Aanstaande zondag hebben wij een prijsvraag voor mooiste auto.
De bezoekers vullen op een stembriefje het kenteken in van de mooiste auto

Deze stemmen vullen wij in, in Excel waarna Excel moet tellen hoevaak een bepaald kenteken voorkomt, en uiteindelijk weergeeft welke auto de 1e prijs verdient, de 2e prijs en de 3e prijs.

Zelf ben ik aan het prutsen met formules zoals:
=AANTAL.ALS(kolom met de ingevulde kentekens;Kenteken in een cel)
en =GROOTSTE(A2:A999;AANTAL.ALS(A2:A999;D2)+1) welke in kolom A bekijkt wat de twee na grootste waarde is. Echter met deze laatste functie krijg ik het niet voor elkaar om de drie na grootste waarde te vinden.

Het probleem van mij opbouw zit hem in dat in kolom A heel veel dezelfde waardes voorkomen. Dus hij moet alleen unieke waardes gebruiken, en dan de 1e grootste, 2e grootste, en 3e grootste weergeven, met bijbehorend kenteken.

Weet iemand raad?
Alvast bedankt voor de hulp!

1) waarom niet gewoon briefjes op stapels leggen en die tellen? veel sneller dan overtypen

2) quick-and-dirty: maak een filter over de kolom en zet die op Unique values. Deze unieke waarden naar een nieuwe kolom zetten en achter elke unieke waarde een aantal-als statement.

Briefjes tellen is geen optie, en die oplossing zou kunnen wanneer ik hetzelf zou moeten doen.

Is er geen andere mogelijkheid? Ik heb al gezocht op inet in het engels en nederlands, maar moeilijk te vinden.

Beste OTiby ;)

Hier een voorbeeldje van hoe het zou kunnen.

Deze is nu aangepast voor 100 auto's.
Indien meer moet je de formule aanpassen.
De formule dient afgesloten te worden met SHIFT+CTRL+ENTER (= matrixformule)

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan