Excel printpreview naar standaard printvenster

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joete

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
87
Hallo,

Ik ben al een paar dagen aan het worstelen met een probleem/wens/uitdaging.
Ik heb in Excel een knop gemaakt om werkbladen te printen. Wanneer op deze knop gedrukt wordt wordt een userform getoond die vraagt of het huidige werkblad, het overzichtsblad of alle werkbladen afgedrukt moeten worden.
Dit werkt in principe allemaal.
Daarna pas ik de bladen die afgedrukt moeten worden aan zodat ze goed op een pagina passen.
Werkt ook allemaal.

Daarna wil ik een preview laten zien.
En dat werkt ook, maar niet zoals ik wil...

Ik wil graag naar het standaard scherm wat je ook ziet als je afdrukkenvoorbeeld kiest (met de zijbalk links) en het lukt me niet om die voor te krijgen.
Ik krijg een eenvoudig venster, met alleen een lint erboven. In dit lint kan ik nog kiezen voor wat pagina instellingen, maar kan ik geen printer kiezen. Daarvoor moet eerst de print knop ingedrukt worden, maar dan kun je daarna weer zo lastig iets aanpassen.

Ik gebruik nu deze code:
Code:
Ws.PrintPreview EnableChanges:=True
Waarbij Ws het af te drukken werkblad is.

Is er een code om in het afdrukkenvoorbeeld venster te komen? Deze vindt ik zelf gebruiksvriendelijker en daarbij zijn mijn collega's dat scherm ook gewend.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Bedankt alvast.
 
Dit werkt prima bij mij:

Code:
Sub CommandButton1()
    SendKeys "%fp"
End Sub

Kijk hier ook eens.
 
Laatst bewerkt:
Thnx!
Sendkeys kende ik nog niet, nu wel ;)
Heb de code aangepast naar sendkeys("^p") (ctrl+p), precies wat ik zocht!

Nu alleen nog even kijken hoe ik de juiste pagina's kan selecteren, maar daar ga ik vast wel uitkomen!
 
Dit lijkt me beter dan SenKeys (schakelt je NumLock ook niet uit).
Code:
Application.Dialogs(xlDialogPrint).Show
 
Dit lijkt me beter dan SenKeys (schakelt je NumLock ook niet uit).
Code:
Application.Dialogs(xlDialogPrint).Show

Deze laat helaas alleen het scherm zien waarin je de printer kunt kiezen, geen preview...
 
Code:
sendkeys("^p")

Laat ook geen preview zien.
 
Da's mooi, alleen je NumLock wordt uitgeschakeld.
Alleen een preview?

Code:
activesheet.printpreview
activesheet.printout ,,,true
activesheet.printout van,tot,aantal,preview(false or true)
 
Die kende ik inderdaad al, maar dat is dus een hele andere printpreview dan degene die je krijgt bij "Afdrukvoorbeeld".
Bij die laatste kun je instellingen aanpassen, bij de eerst kun je nagenoeg niks behalve op printen drukken, waarbij je niet eens de keuze hebt om een printer te kiezen.

Wat ik wil:
- Visueel afdrukvoorbeeld
- Printer kunnen selecteren
- Keuze maken tussen huidige werkblad of alle werkbladen afdrukken
- Pagina formaat kunnen wijzigen
- Eventueel nog afdrukstand en zoom aanpassen

Het gaat om offertevergelijken, het ene vergelijk heeft maar 2 offertes, het andere vergelijk kan er bij wijze van spreken 10 hebben. Die laatste wil je niet op een A4 bekijken, dus die wil je op A3 afdrukken. Evenals offertevergelijken die meer dan X-rijen bevatten. De gebruiker moet dus vrijheid hebben om dingen in te stellen, die ik niet van te voren bepaal. Dit gaat het makkelijkst visueel in het standaard afdrukvoorbeeld, maar daar lukt het me niet meer om dingen in te stellen via VBA (ik wil van te voren, nav keuze op userform, wel huidige werkblad of alle werkbladen instellen, maar gebruiker moet dit wel kunnen aanpassen daarna.

De juiste preview kan ik krijgen met sendkeys, maar daarna kom ik nu niet meer verder...
 
Dan zal het een versieverschil zijn.

In mijn preview kan ik klikken op afdrukken:
Printerkeuze
Alles of pagina's
Hele werkmap
Geselecteerde bladen
Aantal
Naar de eigenschappen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan