• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel probleem met een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

borissuvee

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2010
IK weet dat het redelijk wat tekst is om te lezen, maar het probleem is voor mij te moeilijk om op te lossen en jullie zouden me heel erg helpen met een oplossing.

Alvast bedankt

Voor mijn stage moet ik een excelbestand maken voor kostprijzen.

Het bestand moet zo in elkaar zitten dat, wanneer het typenummer wordt ingevoerd in een doelcel, automatisch de bijbehorende componenten worden ingevoerd in de cellen.
Daarnaast moet het mogelijk zijn om met behulp van een drop down list de componenten apart te kunnen aanpassen.
Dit is me gelukt m.b.v verticaal zoeken, alleen is er 1 probleem. Op het moment dat er een component wordt aangepast wordt de verticaal zoeken functie vervangen door de tekst uit het lijstje.
Dit klinkt misschien verwarrend en daarom heb ik een voorbeeld bijgevoegd.

In het voorbeeldbestand is er keuze uit 2 typen stoelen:
Als er in cel D2 type 1 wordt ingevuld, vult de computer automatisch in dat dit een eiken stoel is met ronde poten en een blauw kussen
Als er in cel D2 type 2 wordt ingevuld, vult de computer automatisch in dat dit een grenen stoel is met vierkante poten en een rood kussen.

Stel je kiest voor stoel type 1, maar je wilt ipv een blauw kussen een groen kussen, dan kun je deze selecteren in de drop down lijst. Nu wordt echter de vert.zoekn functie overschreden door "groen" en op het moment dat ik nu voor stoel type 2 kies blijft het kussen op groen staan ipv dat deze rood is (zoals de standaard)

Nu heb ik dit probleem kunnen oplossen voor 1 component namelijk "stoel", dit heb ik met behulp van een macro gedaan. Op het moment dat bij stoel 1 wordt gekozen voor een "kastanje" stoel ipv een eiken en er wordt vervolgens gekozen voor stoel type 2 komt deze automatisch op grenen (zoals de standaard is).

Mijn probleem is dat ik deze macro niet kan uitbreiden naar de andere 2 componenten.
Dus kan deze macro zo worden aangepast dat alle 3 de componenten kan veranderen voor bijv. type 1 en wannneer ik vervolgens voor type 2 kies alle componenten weer standaard worden? Als dit met deze macro niet kan maar met een andere wel dan is dat natuurlijk ook geen probleem.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen maken want ik wist niet zo goed hoe ik dit moest beschrijven.

Alvast bedankt voor de moeite :) en ik ben heel benieuwd naar de uitkomst

Als er nog onduidelijkheden zijn dan wil ik graag uitleg geven

Bekijk bijlage Voorbeeld kp stoel.xls

Laatst bewerkt:
Verkeerde bijlage

Excuses voor het ongemak, maar er zat een klein foutje in de bijlage. Degene die er nu in staat moet de goede zijn.

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen

Thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan