• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel probleem x-as

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bill01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2013
Ik probeer grafieken (spreiding) te maken van data door de volledige kolommen te selecteren, zodat wanneer ik nieuwe data toevoeg, de grafiek ook wordt 'ge-update'. Echter wanneer ik x-waarden selecteer, dan merk ik dat ie de cel nummers pakt en niet de daadwerkelijke data. Kan iemand me hierbij helpen, het is nogal frustrerend.
y(1000) en x(400) zijn vooralsnog de enige data > 0

Ook zou ik willen dat de grafiek 0-waarden niet meeneemt. Hoe doe ik dat?

help.JPG

Laatst bewerkt:
Hoi Bill,

Hoe je de rijen geselecteerd hebt is mij nog niet duidelijk. Maar de 0 data wegpoetsen kan heel eenvoudig door de minimumwaarde van de X-as op 0,000001 te zetten. 5000 wordt dan ook 5000,0000001, maar dat los je dan weer op door de opmaak van de X-as in hele getallen te zetten.

Groet,
Jeroen

Ik heb voor y volledige kolom A geselecteerd op A1 na en voor x heb ik de volledige kolom B geselecteerd op B1 na. Ik klik dus gewoon op A en haal A1 vervolgens uit de selectie

Laatst bewerkt:
Hoi Bill,

Even vergeten welkom te heten op dit forum, alsnog welkom.

Ik zelf werk met Excel 2003, die heeft een beperking van max 32000 X-waarden. Dus A2:A65536 leidt bij mij tot een foutmelding.
Met rij A bedoel je denk ik kolom A (van A1 t/m A65536) of niet?

Groet,
Jeroen

Ja klopt die beperking heb ik ook. En ja ik bedoel inderdaad kolom, sorry. Maar op de x-as geeft hij bij dus een schaalverdeling van 0-32000. Terwijl ik wil dat ie in dit geval (foto) de data neemt om de schaalverdeling te bepalen. (400,1000) is het enige punt en dus verwacht ik dat de schaalverdeling niet veel verder hoeft dan deze punten. Maar Excel pakt dus gewoon alles wat ik geselecteerd heb en maakt op basis daarvan de schaalverdeling.

Laatst bewerkt:
Hoi Bill,

Dat is 1 van de dingen die (ook voor mij!) moeilijk te begrijpen zijn in Excel. Ik los het altijd op door zelf de schaalverdeling te bepalen.

Groet,
Jeroen

door de volledige kolommen te selecteren
Je gedachte is goed maar ik zou het zo niet doen. In Excel 2003 kun je gebruik maken van de Lijst (menu Data), vóór 2003 van dynamische bereiken.
Als je een xls als voorbeeld geeft krijg je vast meer reacties.

volgens mij denk je dat je een spreidingsgrafiek hebt, maar excel heeft er een lijngrafiek van gemaakt.
Staan er misschien teksten of zo in het bereik van je X-waarden ?

Nee het was gewoon een spreidingsgrafiek. Het probleem was dat ik niet een hele rij mocht selecteren, dus heb ik nu de rij tot cel 9999 geselecteerd, dan werkt het wel. Toch bedankt voor alle reacties!

Echter nu heb ik nog een vraag. Ik heb nu grafieken gemaakt van mijn data met daarbij de trendlijn (lineair) en de formule van de trendlijn. Alleen hoe krijg ik de waarden a en b van de formule (y= ax + b) in een cel. Ik ben op de hoogte van de lijnsch functie, echter heb ik te maken met veel lege cellen. Ik wil dat ie deze negeert. Kan iemand helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan