• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel protection probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

FatEric

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 aug 2009
Hallo iedereen,

Mijn excel sheet heeft de twee eerste rijen gefreezed zodat ze altijd zichtbaar zijn). Vanaf dan mogen de rijen allemaal scrollen.

Enkel de kolommen A tem J (en dan vanaf rij 3) mogen unprotected zijn zodat gebruikers hier iets kunnen invullen.

Ik selecteer dan A3:J65536 en zet de protection van deze velden uit. De andere velden laat ik allemaal op protected staan. Dan doe ik tools -> protection -> protect sheet en zet alleen maar de optie 'select unlocked cells' aan.

Wanneer ik dan op A3 ga staan en op de pijl naar beneden druk, gaat de selectie soms tot rij 20, en daarna springt hij naar B3. Ook met de tab knop gaat het maar tot rij 20. Andere keren gaat hij van A3 rechtstreeks naar B3 ... Wel kan ik met de muis de andere rijen (bijvoorbeeld D28) selecteren. Maar met de pijltjes kom ik niet tot daar.

Als ik geen protection op mijn sheet heb, kan ik helemaal naar beneden scrollen met de pijltjes.

Iemand enig idee aan wat dit kan liggen?

Alvast bedankt,
FatEric

Voorbeeldje?

Plaats eens een voorbeeldje van wat je hebt. Dan kunnen we beter en sneller kijken wat er misgaat.

Hoi,

Hier is een voorbeeldje. Voor rij 2 tem einde sheet zijn de kolommen A tem J niet locked. Rij 1 is wel locked en vanaf kolom K is ook alles locked.

Wanneer er geen protection op de sheet staat en ik staat in cell A2, en ik duw het pijltje naar beneden en blijf het inhouden, dan ga ik naar cell A3 A4 A5 ... en blijf naar beneden gaan.
Als er wel protection op de sheet staat (enkel "Select Unlocked Cells" aangevinkt) en ik sta in cell A2, en ik duw het pijltje naar benenden en blijf het inhouden, dan ga ik naar cell A3, A4, A5... (goed denk je dan). Maar eens ik in cell A17 kom en het pijltje blijf inhouden, spring ik naar cell B2 ... B17, C2 ... C17 tot aan J17, en dan spring ik terug naar A2. Wel kan ik cellen onder de rij 17 met de muis selecteren (bijvoorbeeld A25).
Ik probeer het zo te krijgen wanneer de sheet niet protected staat, maar die lijkt me niet te lukken.

Alvast bedankt voor de hulp.
FatEric

PS. wachtwoord voor protection is "test"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
FatEric, Ik moet je zeggen dat ik dit nog niet eerder ben tegen gekomen. Het probleem zit 'm in het feit dat je 'UsedRange' nog niet groot genoeg is. Je hebt pas 'dingen gedaan' tot en met regel 17. Tik maar 'ns iets in cel A50, dan zal je zien dat je vanaf dan tot cel A50 met de pijltoetsen komt. Kies dus zelf een cel tot waar je met de pijltoets wilt kunnen scrollen. Het is overigens wel zo dat je UsedRange vanzelf meegaat als een gebruiker iets intikt en dan met de pijltoets een cel naar onder gaat...

Groet, Leo

Bedankt voor de reacties.

Ik heb even iets ingetyped in cell A2000 en nu gaat hij toch al tot daar (rij 2000). Dat zal voorlopig wel genoeg zijn :)

Bedankt allemaal.

FatEric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan