• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel scheidingsteken instellen voor Export

Status
Niet open voor verdere reacties.

freddie.dekkers

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Beste HELPMIJ,

Ik ben al jaren aan het hannesen met de CSV-Bestandfiles van de (Postbank) ING Bank.

Is er een mogelijkheid om het 'kolom-scheidingsteken' in EXCELL te veranderen van ( ; ) naar ( , ) en de tekst te plaatsen tussen tekstmarkers ( " ) om weer te kunnen Exporteren als de opmaak van het originele Importfile?

Ik ben op deze methode strikt aangewezen i.v.m. gebruik van Win-Bank een boekhoud-PGM die het ( ; ) scheidingsteken niet herkend als kolomscheider. Het is een Enorm werk om dit te bewerkstelligen via 'zoeken en vervangen' en dan nog andere handelingen te verichten om dit voor elkaar te krijgen via Wordpad en EXCELL switch-bewerken, want anders wordt de begin Tekstmarker niet in het CSV-Bestand opgenomen en gaat het onmiddelijk fout bij het wederom importeren van dit bestand.
Overigens heb ik het Forum al afgezocht naar relevante berichten en geen kennis van PGM-Code!

Voor de duidelijkheid, 'Importeren' van een CSV-Bestanden geeft geen problemen, hier heb ik de mogelijkheid om mijn 'scheidingsteken' zelf te kiezen, maar die mogelijkheid heb ik niet tijdens het 'Exporteren'.
Ik maak gebruik van EXCELL 2003 en minder van EXCELL 2007, graag indien mogelijk beide oplossingen.

Freddie

Met de help functie van Excel heb ik deze gevonden :

Het scheidingsteken in alle CSV-tekstbestanden wijzigen
Klik op het menu Start van Windows.
Klik op Configuratiescherm
Open het dialoogvenster Landinstellingen
Klik op Aanpassen.
Typ een nieuw scheidingsteken in het vak Lijstscheidingsteken.
Klik tweemaal op OK.

Freddie,

Bij Winbank lees ik
ING Girotel ASCII formaat, Fixed width
ING Mijn ING CSV formaat, komma gescheiden (dd-mm-jjjj)

Op MijnIng zie je de opties als in de bijlage. Met de keuze kommagescheiden haal je binnen:
"Datum","Naam / Omschrijving","Rekening","Tegenrekening","Code","Af Bij","Bedrag (EUR)","MutatieSoort","Mededelingen"
"06-08-2010","316355 Bakkerij Schuiteman>\VOO","12345","367907666","BA","Af","8,05","Betaalautomaat"," PASVOLGNR 009 06-08-2010 10:04 TRANSACTIENR 5436918"
Dit voldoet toch aan:
Is er een mogelijkheid om het 'kolom-scheidingsteken' in EXCELL te veranderen van ( ; ) naar ( , ) en de tekst te plaatsen tussen tekstmarkers ( " ) om weer te kunnen Exporteren als de opmaak van het originele Importfile?
dus ik snap er niets van en vermoed dat het geen Excel-probleem is.

Ik snap ook niet dat je
Ik ben al jaren aan het hannesen met de CSV-Bestandfiles van de (Postbank) ING Bank
en hier niet eerder hebt gekeken en gevraagd.

Laatst bewerkt:
Beste RDG1314,

Dank voor je reactie, het volgende klopt!
Bij Winbank lees ik

ING Girotel ASCII formaat, Fixed width
ING Mijn ING CSV formaat, komma gescheiden (dd-mm-jjjj)

lees daarom nogmaals volgende;
Voor de duidelijkheid, 'Importeren' van een CSV-Bestanden geeft geen problemen, hier heb ik de mogelijkheid om mijn 'scheidingsteken' zelf te kiezen, maar die mogelijkheid heb ik niet tijdens het 'Exporteren'.
(Exporteren > Lees 'Saven als CSV-Bestand' )

Wanneer ik nu het geïmporteerde bestand (later en bewerkt) weer wil saven als CSV-Bestand worden de lijstscheidinstekens veranderd en de tekstmarkers weggelaten!

Datum;Naam / Omschrijving;Rekening;Tegenrekening;Code;Af Bij;Bedrag (EUR);MutatieSoort;Mededelingen
29-10-2009;Gebruiker;1111111;2222222;GT;Bij;250;Internetbankieren;Reservering - Belastingen, Huursubsidie, Trans. DD: 29-10-2009

en dit zou er zo uit moeten zien;

"Datum";"Naam / Omschrijving";"Rekening";"Tegenrekening";"Code";"Af Bij";"Bedrag (EUR)";"MutatieSoort";"Mededelingen"
"29-10-2009";"Gebruiker";"1111111";"2222222";"GT";"Bij";"250";"Internetbankieren";"Reservering - Belastingen, Huursubsidie, Trans. DD: 29-10-2009"

Sorry Gerard deze was van jouw!

Met de help functie van Excel heb ik deze gevonden :

Het scheidingsteken in alle CSV-tekstbestanden wijzigen
Klik op het menu Start van Windows.
Klik op Configuratiescherm
Open het dialoogvenster Landinstellingen
Klik op Aanpassen.
Typ een nieuw scheidingsteken in het vak Lijstscheidingsteken.
Klik tweemaal op OK.

Vervolgens heb ik de instelling van Lijsschijdingsteken omgezet van ( ; ) omgezet naar ( , ) maar helaas het zelfde probleem, EXCELL saved het bestand toch met ( ; ) als schijdingsteken.
kan het zijn dat deze teken verandering pas actief is na een Systeem-herstart?!

Laatst bewerkt:
Freddie,

Ik zou het niet weten maar daar is een manier om er achter te komen.:):)

Op deze site staat een exportprogramma waar je zelf je scheidingsteken kan kiezen
http://www.cpearson.com/excel/ImpText.aspx

Hoj Warme bakkertje,

Poe zeg das mij nogal een macro PGM! Het werkt heb 't boven verwachting draaiend gekregen!!!:thumb:

Heb jij een idee hoe de keuze van 'Bestand opslaan als' (*.txt) uit te brijden is met (*.csv) Bestandsformaat?
Ik weet dat ik in nood dit ook doen kan door simpel in de macro " *.txt " door " *.csv " vervangen kan, maar als ik 't uitbreiden kan is dit handiger.

Dan nog een triggy item, nl. hoe kan ik de Celinhoud omsluiten met tekstmarkers?
Het is niet zo moeilijk om dit bij de tussenliggende cellen te doen door als Scheidingsteken die markers er gewoon bij in te voeren ( "," ) de macro routine accepteerd dit simpelweg, maar ik mis dan nog de begin en eind tekstmarkers.

Dan als laatst nog hoe kan ik een Datumkolom met standaard datumopmaak vanuit EXCEL bijv. ( 9-8-2010 ) zodanig in de cel krijgen dat het als tekstopmaak fungeerd. Ik dien nl. de volgende opmaak te hebben ( 20100809 )
Het jaartal voorop, dan de rest met een twee tallige maand en dagaanduiding is geen probleem!

Ik kan wat stoeien ( tijdelijk) met de Windows systeem datum aanduiding, het euvel is alleen dat ik de tussen markers niet weg kan laten en er zowiezo een spatie op z'n minst er tussen krijg ( 2010 08 09 ) en dat moet weer niet!
Hiermee kwam ik dus ook niet verder bovendien is dit ook veel te omslachtig.
heb jij en idee?

Code:
=JAAR(A1)&TEKST(MAAND(A1);"00")&TEKST(DAG(A1);"00")

waarbij de datum in A1 staat.

Joske

Code:
=JAAR(A1)&TEKST(MAAND(A1);"00")&TEKST(DAG(A1);"00")

waarbij de datum in A1 staat.

Joske

Hé Joske, kort maar zeer krachtig, toppie !!! :thumb::thumb:

Ik moet bekennen ik ben met die formules aan het stoeien geweest, maar ook via de help begreep ik ze niet goed van wege ( &TEKST ) enz.

Nogmaals Bedankt!

Houdbaarheidsdatum van deze topic is verstreken. Bovendien breek je in in iemand zijn of haar vraag en dat is niet gewenst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan