• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel shortcuts op AZERTY-keyboard

Status
Niet open voor verdere reacties.

EXCEL3Lance

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jan 2015
Goedemiddag,

Ik was bezig met een (finance-related) tutorial voor Excel. Nu kwam ik een bepaalde shortcut tegen (Ctrl+[ ) die mij erg handig leek. Nu lijkt deze niet te werken. Ik dacht eerst dat het misschien was omdat ik Excel 2013 heb, maar ondertussen heeft een vriend van me het op de 2007-versie getest en ook dit lukte niet. Vandaar dat ik vermoed dat het waarschijnlijk ligt aan het gebruiken van een AZERTY-toetsenbord. Tijdens wat zoekwerk kwam ik de volgende gerelateerde formules tegen:

Ctrl+[ (opening square bracket)

Select all cells directly referenced by formulas in the selection.

Ctrl+Shift+{ (opening brace)

Select all cells directly or indirectly referenced by formulas in the selection.

Ctrl+] (closing square bracket)

Select cells that contain formulas that directly reference the active cell.

Ctrl+Shift+} (closing brace)

Select cells that contain formulas that directly or indirectly reference the active cell.

Hebben jullie een idee hoe je deze commands vanop een AZERTY-keyboard kan uitvoeren? Heb al vanalles opgezocht en geprobeerd (zoals met Alt Gr erbij werken) maar niets lijkt te werken.

Alvast super bedankt! :thumb:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik probeerde de shortcuts "Ctrl + 1" om de number formatting te openen, en "ctrl + shift + ;" om automatisch te huidige tijd in een cel te krijgen. "ctrl + ;" voor de datum lukt wel. Mijn idee is dat de shortcuts in boeken voor QWERTY-toetsenborden bedoeld is. Terwijl wij AZERTY-toetsenborden hebben. Als ik de wissel van AZERTY naar QWERTY via de windows-sneltoetscombinatie "alt+shift" doe, veranderen mijn toetsenbordinstellingen, maar mijn shortcuts werken nog altijd niet. Deze staan nog altijd op "AZERTY-configuratie". De oplossing is dus ofwel om een shortcut-lijst te krijgen van de "AZERTY-configuratie" te vinden of om ergens de invoerinstellingen van excel te wijzigen dat de configuratie gewijzigd wordt naar QWERTY zodat we de shortcuts in combinatie met "alt+shift" toch nog kunnen gebruiken.

het is mogelijk het grootste deel van je toetsenbord te programmeren
kijk eens naar :
Application.OnKey
ik het dat eens gebruikt om bv als ik een 1 intoets dat er een 1 verschijnt en daarna gelijk het volgende vakje te selecteren
om zo snel bv sudocu's in te voeren

kijk eens naar : Application.OnKey

Is dat een registerkey of waar kan ik deze "application" bewerken?

Ik heb eens de invoertaal van mijn Windows gewijzigd naar Engels en toen lukte het wel om de Excel-configuratie in QWERTY te krijgen. Dus alle shortcuts zoals ze in de handboeken staan kloppen dan. Alleen start mijn computer dan altijd op in QWERTY.

Waarom moet België eigenlijk zo irritant doen en AZERTY gebruiken als heel de wereld QWERTY gebruikt? Redelijk flauw om AZERTY de standaard te maken in België als slechts 3 miljoen Walen frans spreken. :s

gebruik bijv.:

Code:
Sub Macro2()
    Application.OnKey "^{[}", "M_snb"
End Sub

Sub M_snb()
    On Error Resume Next
    Selection.DirectPrecedents.Select
End Sub

Zet beide macro's in een gewone macromodule.
Voer macro2 uit en test in het werkblad of de toetscombinatie ctrl-[ werkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan