• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel sjabloon kopieeren... kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Ik heb diverse excel sjablonen gemaakt die door meerdere gebruikers gebruikt worden.
In de sjablonen zijn vrij uitgebreide gegevens verbindingen aanwezig (tot wel 20 tabjes die met gegevens gevuld worden vanuit een csv bestand) en macro's die er o.a. voor zorgen dat na de csv import de verbindingen verwijderd worden om het sjabloon snel weer vrij te geven.
Toch gaat dit lang niet altijd snel genoeg en het gebeurd regelmatig dat een gebruiker in de problemen komt omdat het sjabloon nog in gebruik was bij een collega.

Iemand een idee hou ik dit zou kunnen aanpakken?

N.b. de excel sjabloon wordt aangeroepen vanuit een Word document.
In de VBA van het Word document kan de noodzakelijke code komen te staan.
Ik gaat ook kijken of er iets met sharepoint i.c.m. excel sjablonen kan doen, heeft iemand hier (goede) ervaring mee?

Laatst bewerkt:
Sharepoint hangt een interessant prijskaartje aan. Dus als dit de enige reden is om dit het product aan te schaffen.

Optie zou kunnen zijn om vanuit word het sjabloon eerst te kopieren naar een tijdelijke map en van daaruit alle noodzakelijk bewerkingen uit te voeren. Hiermee wordt het sjabloon nooit gelocked.

Waarom geef je niet alle gebruikers een eigen sjabloon ?

Is niet echt een optie. De sjablonen worden vanuit een andere applicatie aangeroepen en ook vanuit het oogpunt van beheer is dat niet handig.
Sharepoint hebben we al, maar voor Excel heb je meen ik extra module nodig, vandaar de vraag of iemand daar al ervaring meer heeft.
Eerst een kopie was ook mijn idee (zie titel van de vraag), maar hoe pak je dat dan het beste aan.
De sjablonen staan op een share, ik stel me voor dat een kopie sjabloon op de share kunnen aan maken, of lokaal bij de user zou ook kunnen,maar die moeten na gebruik ook weer opgeruimd worden. Als centraal op de share dan moet je denk ik iets doen met volgnummers o.i.d. om de kopieën uniek te laten zijn, anders kom je daarmee weer in de problemen vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Je opent automatisch een kopie met :

Workbooks.add "G:\OF\sjabloon.xls"

PS. niets eenvoudiger dan per gebruiker een sjabloon, met de username als kenmerk: sjabloon1_snb.xls; sjabloon1_wth.xls, etc
Dat maakt het aanroepen vanuit Word ook simpel & variabel.
Met het gebruik van macro's zie ik geen enkel beheerprobleem.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan