• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - sorteren op goedkoopste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maartenwl

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2008
excel%20vraag.JPG

Beste Excel-experts,

Ik heb het volgende probleem:

Op mijn werk (handelsbedrijf) ben ik bezig een excel-tooltje te maken om te kijken welke vervoerder er bij een bepaald aantal pallets het goedkoopst is.
Bij offertes zie je vaak 'staffels', dit betekent dat naarmate je meer pallets hebt om te vervoeren, de prijs per pallet goedkoper wordt.
Iedere vervoerder gebruikt andere staffels.

Ik wil dus per X-aantal pallets de goedkoopste vervoerder als output.

Dus, in het geval van het voorbeeld:

1 pallet: D
2 pallets: D
3 pallets: B
4 pallets: D

Zodra vervoerder A het goedkoopst wordt bij de nieuwe offerering, moet natuurlijk de output mee veranderen.

Persoonlijk denk ik dat je eerst per palletaantal vast stelt: =min(B3:E3) en dan iets met vert. zoeken?

EDIT, excel-bestand: http://home.kabelfoon.nl/~arkemail/Excel-vraag%20helpmij.nl.xls

Laatst bewerkt:
Bedankt Bob en Gert.:thumb: Ik ga het komende dagen (als ik tijd heb) even bekijken en hoe ik dit op macro-niveau (150 bestemmingen, 33 pallets, 5 vervoerders) kan gebruiken.

Groeten,

Maarten.

De formule werkt ontzettend goed, ik loop nu alleen tegen het volgende probleem aan:
Bepaalde vervoerders rijden niet op sommige bestemmingen. Hiervoor staat dus een 0 ingegeven in de data.

Is het mogelijk om in deze formule cellen met een 0 uit te sluiten?

Hiervoor staat dus een 0 ingegeven in de data.

Waarom dus een 0? Als je de cel leeg laat ipv een "0" dan doet de formule/sortering het wel.

Sorry voor mijn late reactie, ik had het nog al druk en ook geen tijd om verder te werken aan de tool.

Die nullen komen tot stand omdat de ingevoerde prijs maal een dieseltoeslagpercentage wordt vermenigvuldigd. Dit percentage veranderd maandelijks en is afhankelijk van de dieselprijs.

Dus een ‘lege cel’ * 5% = 0,00

Ik heb dit bewust op deze manier gedaan zodat als er een vervoerder toch besluit op een bepaalde bestemming te gaan reizen dat het bedrag dan meteen goed er in komt. Dit is zeker denkbaar, zeker nu de eindejaars-contractbesprekingen weer voor de deur staan en dus wijzigingen komen.

Als het niet mogelijk is dan heb ik wel een paar uur werk om ze er allemaal uit te halen, het gaat totaal om 6 vervoerders met 100 bestemmingen (en 33 pallets).

Kan er iemand wat tijd vinden om er naar te kijken? :rolleyes:

Mvg,

Maarten

Verwijzend naar het bestandje van Gert Bouwmeester (17 oktober), hier een oplossing zonder nullen, en een simpelere formule:

In cel I3:

=INDEX($C$2:$F$2;1;VERGELIJKEN(KLEINSTE($C3:$F3;AANTAL.ALS($C3:$F3;0)+1);$C3:$F3;0))

Voor de situatie met 4 keer een nul:

=ALS(MAX($C3:$F3)=0;"geen";INDEX($C$2:$F$2;1;VERGELIJKEN(KLEINSTE($C3:$F3;AANTAL.ALS($C3:$F3;0)+1);$C3:$F3;0)))

Dan kopiëren naar beneden.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan