• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel staafgrafiek per getal andere kleur staafje

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Ik probeer bij een Excel bestand een staafgrafiek te laten zien maar ik wil dat elk staafje een specifieke kleur heeft. Misschien vraag ik iets wat niet zo kan of dat er meer info bij moet zijn.

Eigenlijk ziet het Excel bestand er eenvoudig uit:
Het bestaat uit kolommen van tijdseenheden van 5 minuten (22:00 tot 07:00 uur)
Daaronder per nacht per tijdseenheid een getal 1,2,3 of 4

Voor de makkelijkheid heb ik alleen 1 nacht als grafiek toegevoegd. Wat ik dus bij die grafiek wil is dat:
1 moet bijv. rood staafje krijgen
2 moet bijv. groen staafje krijgen
3 moet bijv. blauw staafje krijgen
4 moet bijv. oranje staafje krijgen

Ik zal bestand hoe het eruit ziet wat ik nu heb bijvoegen.
Bekijk bijlage zeo data.xlsx

Dank jullie wel voor meedenken.

En na nog langer zoeken kwam ik het volgende tegen. Is lastig maar daarmee is het wel te doen. Als er een beter eenvoudiger alternatief is dan hoor ik het graag :)
deze site bedoel ik

Maak er 4 verschillende grafieken van. Ieder met zijn eigen kleur

Bijlagen

@popipipo, dank je wel Willem; dat is de oplossing! Fijn. Dat NB() in de ALS formule betekend dat spatie of leeg?

Heel even dacht ik dat Willem echt 4 verschillende grafieken bedoelde, maar hij bedoelde natuurlijk 4 verschillende gegevensreeksen in één grafiek. De formule die hij gebruikt kan simpeler, want met één formule kun je alle reeksen maken. Als je deze formule in cel B3 zet, kun je hem naar beneden en naar rechts kopieëren. Willem heeft de getallen nog hard ingevuld, wat natuurlijk niet de meest handige manier is.
Code:
=ALS(B$2=$A3;B$2;"")
Of deze werkwijze ook geschikt is voor een groot aantal dagen, is natuurlijk nog de vraag...

Laatst bewerkt:
Inderdaad nog compactere en betere die formule en hij doet het goed :thumb: En weer wat bijgeleerd vandaag :)

Nog een tip: als je de gegevens op de oorspronkelijke manier invoert (één rij met datumgegevens) dan kun je de grafiek baseren op een dynamische keuzelijst. Heb je toch simpel een overzicht per dag. Zie voorbeeldje van zo'n validatielijst.

Bijlagen

@OctaFish, die laatste post van je snap ik niet. Ik snap de formule niet en wat je bedoeld.
Maar misschien is het niet helemaal duidelijk waarom ik die gegevens ook zo heb staan. Ik heb een apparaat (Zeo) wat slaapgegevens genereert. Het bedrijf is failliet dus nu kan ik de data niet meer uploaden naar een website en ben ik aan het kijken hoe ik de slaapgegevens netjes in een grafiek kan krijgen. Elke 5 minuten wordt een getal, 1,2,3,4 en dat staat voor een slaaptoestand (wakker, rem, licht, diep). Dankzij jullie ben ik nu eigenlijk al klaar :)

Wel aanvullende vraag, ik wil de tijd optellen per kolom dus heb ik bijv. een formule als =AANTAL.ALS(B6:DH6;"=4") erin en die uitkomst maal 5 (5 minuten) dan weet ik hoeveel minuten ik diep heb geslapen maar dat wil ik in uren zien (dus 0:35 of zo). Hoe doe ik dat in Excel? Basiskennis volgens mij :o

kijk eens of je dit bedoelt...

Als basis ben ik uitgegaan van het voorbeeld van Octafish.
Hierin kun je op tabblad "Data" de gegevens invoeren zoals je dat in eerste instantie deed, de grafiek staat (met de berekening die je wilde) op het tabblad "Grafiek".

Bijlagen

@Haije, fantastisch! Phoei daar was ik nooit uitgekomen. Is precies wat ik bedoel. Top zeg. :thumb: Mooi ook met dat dropdown keuzelijstje en ik kan alle data van alle nachten gewoon bewaren en hoef ze niet telkens te overschrijven. Ik ben helemaal gelukkig, dat merk je vast.

Ben natuurlijk wel heel benieuwd hoe je dat dropdown boxje hebt gemaakt en dat dan alle gegevens automatisch geupdate worden.

@Haije, @Octafish, @popipipo nogmaals bedankt. Ik ga de status veranderen naar opgelost.

Laatst bewerkt:
Fijn dat je hier blij mee bent!

Het dropdownboxje is een idee van @Octafish; je kunt dat maken mbv data validatie.
Daarbij wordt verwezen naar een benoemd bereik "Datumlijst".
Als je kijkt bij "Namen beheren", kun je zien dat daar een formule wordt toegepast, nl:
Code:
=VERSCHUIVING(Data!$A$2;0;0;AANTALARG(Data!$A:$A)-1;1)
Deze formule regelt dat het bereik aangepast wordt aan het aantal datums in kolom A

@Haije, dank je wel. Ik ga het uitproberen maar lijkt voor mij wel hogere wiskunde ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan