• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel tellen op kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Hallo,

Weet iemand of er een formule bestaan om in een bestand het aantal regels met een bepaalde kleur te tellen zonder te filteren op die kleur? Dus je zet de formule b.v. in een aparte cel zodat als de kleuren gewijzigd worden deze automatisch opnieuw telt?

Welke versie van Excel?
En hoe/waarom krijgen die cellen die kleur?

Versie 2013 van Excel. En de kleuren worden handmatig erin gezet omdat het niet via conditional formatting wordt gedaan (in dit geval is dat niet handig)

2 voorstellen in het bestand:
1 met behulp van een functie
2 met behulp van Asap Utilities

Bijlagen

Hallo Cobbe,

Vreemd ik wilde de functie gebruiken, maar bij mij werkt ie niet? Snap er niks van, schrijf de formule precies zoals jij dat hebt gedaan. Asap Utilities ken ik eerlijk gezegd niet.

De formule van @Cobbe is een UDF. (User Defined Function) Druk op ALT + F11 je komt nu in de VBA editor en dubbelklik op module1. Deze code moet je even overnemen in jouw eigen bestand. Asap Utilities kan je genoeg over vinden op internet. (is een grote verzameling van UDF's als uitbreiding van de standaardmogelijkheden van excel)

Nou ik snap er niets van, idd de vba overgenomen e.d., maar ik krijg het niet werkend, kan dat misschien aan de versie van Excel liggen? Ik heb Excel 2013.
Die Asap Utilities is een aanvulling van Excel zag ik en het is voor op mijn werk waar ik dus geen Asap Utilities heb helaas.

Die UDF MOET wel in een Module staan anders werkt ze niet.
De kleur moet ook Rood(3) zijn anders moet je cel F1 aanpassen.
Gebruik je niet F1 om de kleur te bepalen moet je de UDF aanpassen.

Hallo Cobbe,

Ik heb de vba geopend vanaf de sheet waar het om gaat, en het idd in een module gezet (zie JPG).
De kolom waar de kleuren ingevuld worden is kolom B (vanaf regel 2). De kolom waar ik de kleur neergezet heb is AF (regel 2), maar er moeten meerdere kleuren geteld worden.
Bedoel je dat elke kleur een eigen nummer heeft zoals rood (3)?
Alvast bedankt voor je hulp!! :thumb:
Capture.JPG

Het wil me echt niet lukken op die manier, waarom niet, geen idee, doe het precies zoals je aangeeft. Iemand nog een andere manier? Anders is het helaas pech hebben denk ik.

Heb de bereiken en layout aangepast in het bestand zoals je hebt opgegeven.

Bijlagen

Hallo Cobbe,

Heel erg bedankt voor al je moeite. Ik heb alles gekopieerd (VBA en formules), maar helaas wil het nog niet lukken, ik blijf uitkomen op #NAME? Ik kan helaas ook niet het originele bestand meesturen ivm gevoelige info.
Dus is het pech hebben denk ik.

Heb je wellicht de beveiliging te hoog hebt staan, anders zou je bij opening een vraag krijgen om macro's toe te staan.
Er is anders geen reden waarom dat niet zou werken.

Nou ik weet echt niet wat ik verkeerd doe. Heb de instellingen nu als volgt aangevinkt:

Macro settings.JPG

En nog werkt het niet :-(

Dus daar ligt het ook niet aan.
Gebruik je soms Voorwaardelijke Opmaak voor het kleuren van je cellen?

Kun je niet een copij van je bestand posten waarin je de gegevens deletet maar de kleuren laat staan.
Een werkblad is genoeg.

Neen maakt niets uit, staat er nog andere code in je bestand?
Die zou er dan toch bij moeten, gewoon als tekstcopy is goed genoeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan