• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielsprockel

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2013
Hallo,

Voor de planning op mijn werk gebruik ik een sheet in Excel. Deze bestaat uit 7 tabbladen, waarvan de eerste het grootst is.
Er zitten veel voorwaardelijke opmaakregels in en heeft meerdere uitgebreide macro´s. De verschillende tabbladen halen ook veel informatie uit de anderen tabbladen en vallen dus niet onder koppelingen. De macro´s heb ik onlangs (een maand geleden) met succes aangepast, ingekort en de onnodige opdrachten verwijderd waardoor alle macro's sneller werkten.
Sinds afgelopen weekend werkt alles uit het eerste tabblad zeer traag. Zelfs de cursor verschuift langzamer. Macro's werken wel, maar elke opdracht daarin kan wel tot 15 sec. duren. De boven-regel geeft gedurende de macro ook regelmatig "Microsoft Excel - reageert niet", maar gaat na enige tijd altijd toch wel weer verder. Op mijn werk ingelogd werkt het net zo langzaam als de kopie thuis. Het vreemde is dat alleen het eerste tabblad dit probleem heeft, de andere hebben dit probleem niet zelf trage cursor.

Ik heb de voorwaardelijke opmaak reeds gecontroleerd, maar er staan er niets dubbel in. Ik heb de macro's reeds helemaal gewist en overnieuw er in gezet, maar heeft niet veel opgeleverd.
Het bestand is 13 Mb groot (gemeten vanuit verkenner) en kan ik helaas niet toevoegen.

Wie heeft er voor mij tips hoe ik dit weer normaal werkend krijg?

Groeten,

Michiel

Je maakt vast gebruik van een SelectionChange of een Change event in je worksheet die zo traag is. Dit blijft een gok zonder te weten wat voor procedures je allemaal hebt geschreven.

Zo zonder bestand is het koffiedik kijken, dus zo uit de losse pols wat opties:
- matrixfuncties die hele kolommen beslaan (matrixfuncties zijn herkenbaar aan {} rondom de formule in de formulebalk).
- werkblad-VBA code die bij elke (Selection)Change worden uitgevoerd. Let hierbij ook op application.screenupdating en application.EnableEvents.
- VBA-code met veel selects en/of activates.
- vluchtige functies die bij elke wijziging worden herberekend (inclusief de afhankelijke cellen).

Probeer anders eens in een kopiebestand wat VBA-code tot commentaar te degraderen of met stops in VBA-code te achterhalen waar de traagheid zich voordoet of berekeningen op handmatig te zetten.

Of exporteer de code en plaats hier alleen de code als bijlage.

bevat veel niet-zichtbare afbeeldingen (13 MB is anders moellijk te verklaren)

Code:
msgbox sheets(1).shapes.count

Hallo,

Die shapes.count geeft volgens mij wel de veroorzaker aan: 16418 st.

Kan het zijn dat de knoppen op een cel elke keer vermenigvuldigd zijn?
Dat heb ik wel een keer met een macro-knop meegemaakt, vandaar dat ik nu vormen had toegepast, echter dat heeft echter hetzelfde effect.

Ik ga eens kijken of ik het probleem er uit krijg.

Bedankt,

Michiel

Code:
Sub M_snb()
   sheets(1).shapes.selectall
   selection.delete
End Sub

en check de VBA code op de term '.add'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan