• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel uit laten praten

Status
Niet open voor verdere reacties.

roeldahool

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Hola!

ik heb een handleiding geschreven in Excel en nu wil ik graag dat Excel hem aan de gebruiker ervan voorleest. De gehele op te lezen tekst staat in cel D2.

De macro die ik heb opgenomen is als volgt:

Sub help_spraak()
'
' help_spraak Macro
' Macro recorded 10-01-2008 by roeldahool
'

'
Range("D2").Activate
Range("D2").Speak

End Sub

Maar hij werkt niet! naar mijn zeer bescheiden eigen mening denk ik dat hij stopt met praten nadat de macro zichzelf heeft uitgevoerd (en dat is dus zo snel dat hij geen woord zegt). Als dat inderdaad het probleem is, wat moet ik dan achter Range("D2").Speak invoeren om de macro meer tijd te geven zichzelf volledig uit ter laten spreken?

Als het ergens anders aan ligt: WAARAAN?!

...Wie?.....Vingers?

Laatst bewerkt:
Code:
Sub help_spraak()
'
' help_spraak Macro
'
'Verbeterd door Wigi
'

[B]	Dim s As Object
	Set s = CreateObject("SAPI.SpVoice")
	s.Speak Range("D2").Value[/B]

End Sub

Wigi

en is er dan ook een macro te schrijven die niet de inhoud van een bepaalde cel voorleest, maar een tekst opleest die ik zelf in de macro intyp?

en is er dan ook een macro te schrijven die niet de inhoud van een bepaalde cel voorleest, maar een tekst opleest die ik zelf in de macro intyp?

Code:
Sub help_spraak()
'
' help_spraak Macro
'
'Verbeterd door Wigi
'

Dim s As Object
	[B]s.Speak "Tekst"[/B]

End Sub

Super! je weet niet half hoe relaxt het is dat jij alle antwoorden hebt!
HELD!

Toch wel, ik vind het redelijk relaxt hoor ;):D

Goed dat het opgelost is.

Wigi

ik was aan het neuzen en kwam dit tegen, ik was ook al op zoek naar zoiets, het werkt perfect, ik heb een aanvullende vraag

de gesproken taal is engels kan ik het ook op nederlands instellen, hij spreekt zo de nederlandse woorden heel raar uit

bvd

jack

ik was aan het neuzen en kwam dit tegen, ik was ook al op zoek naar zoiets, het werkt perfect, ik heb een aanvullende vraag

de gesproken taal is engels kan ik het ook op nederlands instellen, hij spreekt zo de nederlandse woorden heel raar uit

bvd

jack

Neen, kan niet.

Daar zal je spraaktechnologie voor nodig hebben.

Wigi

is het ook mogelijk om bij het wisselen van de worksheet de naam van de nieuwe worksheet te laten vertellen??

Deheugden, Ja hoor. Dat kan met deze (aangepaste) code van Wigi...
Code:
Private Sub [COLOR="blue"]Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)[/COLOR]

Dim s As Object
    s.Speak [COLOR="Blue"]Sh.Name[/COLOR]

End Sub
Zet 'm in de ThisWorkbook module van je workbook.

Groet, Leo

snel antwoord :thumb:

zal het proberen.bedankt.maar wat moet ik dan precies aanpassen als mijn workbook bijv. workbook1 heet??

Laatst bewerkt:
Je hoeft dan niks te veranderen. De titel van het workbook doet er namelijk niet toe met deze macro, hij staat gewoon ín de workbook en leest de namen van de worksheets voor. Deze namen haalt hij op dmv de bovenste regel code van Ginger (Private Sub...)

dat is cool zeg! Echt een leuke optie die ik vaak ga gebruiken denk ik (voertaal van het bedrijf waar ik werk is engels, dus voor mij is de uitspraak geen probleem).

Kan ik de tabbladnaam koppelen aan de inhoud van een cel? Zodanig dat deze automatisch verandert wanneer de waarde van cel A1 ook wijzigt! :D

Gebruik eens eerst de zoekfunctie zeg.

Als ik in de Microsoft subsectie zoek op

tabblad naam

is de 8ste topic al hetgeen jij zoekt. Topic is 3 dagen oud.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan