• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelleren

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2010
Berichten
18
Ik moet dagelijks een hele rits data importeren in een website. Ik ontvang deze data in CSV formaat, lees dat in in excel, laat er een hoop formules op los om het uiteindelijk in geschikt formaat aan te bieden aan mijn programma van mijn website, zodat ik het in 1 keer kan importeren.
Het zijn dagelijks tientallen tot duizenden regels in diverse kolommen.

Nu moet ik mijn gegevens velden die ik wil inlezen uitbreiden. Er moeten ook tabellen en hyperlinks ingelezen worden.
Ik kan in excel wel van bepaalde tekst hyperlinks maken, maar als ik iets als excel bestand inlees dan maakt hij er op mijn website weer harde tekst van.
Ik heb wel de mogelijkheid om in andere bestandsextensie in te lezen in de software van mijn website, bijvoorbeeld in html formaat.
aar nu lijkt het me niet mogelijk om duizenden regels met diverse kolommen om te zetten in html.

Weet iemand hier een handige oplossing voor?

Uiteraard is mijn wens om alles in 1 keer te importeren in het programma en zo min mogelijk handelingen te verrichten.
Iemand heeft al eens geroepen om via macro's alles om te zetten, maar ik heb geen idee hoe dat zou gaan.
 
Bedoel je als html bestand opslaan?
Ik ben bang van niet.

Het is de bedoeling dat ik de data in allerlei velden van mijn website inlees via het software programma.

Dus kolom A moet naar veld X, kolom B naar veld Y en Kolom C naar veld Z enz.
Ik moet echter in 1 keer importeren, dus niet eerst kolom A importeren in veld X en vervlgens nog eens een ander bestand aan veld X toevoegen. Dat gaat helaas niet. Dan wordt veld X overschreven met die 2e import.

Ik kan wel eerste de velden X en Y vullen dmv een import en vervolgens met een 2e import veld Z, dat kan wel.

Tot nu toe vul ik alles in 1 keer, dus met 1 import kan ik alle velden importeren. Maar voordat ik dat doe kopieeren ik alle kolommen en plak ik als waarde, anders gaat het mis.

Ik hoop dat er nog andere suggesties zijn....want nog geen idee hoe ik dat handig kan oplossen.
 
Ok, misschien moet ik het idee vergeten om alles in 1 keer in te lezen.
Het wordt misschien makkelijk om dit in 2 keer te doen.

1: het gedeelte wat ik gewoon via een spreadheet kan importeren laat ik zoals het is.

2. het gedeelte waarvan ik het beste de gegevens in html moet importeren. hou ik apart.
De gegevens moeten wel komen vanuit diverse kolommen uit een spreadsheet.
Nu wil ik per excel regel zorgen dat de diverse gegevens in een tabel worden geplaatst, zodat ik dit uiteindelijk als webpagina/html kan opslaan en importeren in mijn website.

Bijvoorbeeld tabel:

Specificaties:
specificatie A: gegevens inlezen uit kolom A
specificatie B: gegevens inlezen uit kolom B
specificatie C: gegevens inlezen uit kolom C.
specificatie D: hyperlink met gegevens uit kolom D

Het mooiste zou zijn dat er 1 tabel is, die met een macro voor iedere rij uit het spreadsheet een tabel maakt met de gegevens die hij inleest.

Vervolgens moet het gemaakte spreadsheet, met dus allemaal tabellen die voor alle regels zijn aangemaakt worden opgeslagen als html bestand, dat ik vervolgens kan importerern in mijn software die de website vult.

Kan dit en hoe doe ik dat? Ben niet bekend met macro's en weet dus ook niet of dit wel op deze wijze kan?
 
het zal wel mogelijk zijn, maar voor iemand je kan helpen is wel een voorbeeld bestandje nodig want zonder dat lukt het niet een macro te maken..
 
Het is misschien handigger als je php en Mysql gebruikt in plaats van excel, maar ik weet hoe goed je daar in bent.
Er zijn vaak wel veel mensen op php forums die je zouden willen helpen om dat bestand om te zetten als het niet te extreem groot is.
En er zijn ook wel mensen die dat voor een klein prijsje tussen de 10 en 50 euro doen.
 
Dat is helaas geen mogelijkheid.
De software die ik gebruik om de website te vullen staat deze bestandstypes niet toe.

Ik moet me beperken tot html, csv, doc, xls, xml, mdb, dbf, db, wk1, wq1 bestanden.
Een optie om andere software te gebruiken is ook niet reëel, daar zit een hele administratie achter.
 
Je kan met Excel VBA toch allerhande gegevens wegschrijven naar een tekstbestand? Uiteindelijk is een html bestand in essentie ook een tekstbestand.
 
...en als ik me niet vergis is een .xlsx type van Excel 2007 en hoger toch een XML-bestand? Kan je die niet rechtstreeks inlezen in een webpagina?

Groet, Leo
 
Ok, ik kom er nog niet uit. Misschien moet ik het even simpel met een voorbeeldje uitleggen wat ik wil.

Je hebt een spreadsheet met de volgende gegevens:
Kolom A Kolom B
1000000 ABC
2000000 DEF
3000000 GHI

Nu wil ik met html tekst in kolom X een tabel in HTML tekst maken waarbij de gegevens uit de kolommen A en B gebruikt worden.
Maar de tabel moet voor elke regel opgemaakt worden en de verwijzingen naar de kolommen A en B moeten dus doorgekopieerd worden.

In cel X1 krijg ik dan (even een simpele tabel):
inhoud cel A1inhoud cel B1

In de volgende cellen in kolom X wil ik kunnen doorkopieren zodat je in cel X2 de volgende tekst krijgt:
inhoud cel A2inhoud cel B2

Maar wat moet ik nu op de plaats zetten van de tekst "inhoud cel A1", inhoud cel B1 enz om die verwijzing te kunnen maken? Een normale verwijzing (=A1) werkt niet.
En dan wel op zo'n manier dat ik de cellen in kolom X met verwijzingen naar de kolommen A en B kan doorkopieren?

Uiteindelijk moet ik dan een kolom krijgen met op iedere regel een tabel (in html) die gegevens gebruikt uit cellen van dezelfde regel.
Deze kolom ga ik dan vervolgens inlezen in mijn website.

Dan nog een 2e vraag:
Ook moet ik hyperlinks maken in excel met link naar een bestand op de server. Maar in die hyperlink moet gebruik worden gemaakt van gegevens uit een kolom.

Vb:
Op de server staan .pdf bestanden met benaming van de gegevens uit kolom A
Kolom A Kolom B
123456 =HYPERLINK("http://www.pietjepuk.nl/HIERMOETCELVERWIJZING A1 KOMEN .pdf"; "tekst wat je ziet op de website")
234567 =HYPERLINK("http://www.pietjepuk.nl/HIERMOETCELVERWIJZING A2 KOMEN .pdf"; "tekst wat je ziet op de website")
345678 =HYPERLINK("http://www.pietjepuk.nl/HIERMOETCELVERWIJZING A3 KOMEN .pdf"; "tekst wat je ziet op de website")

Wat ik nou precies op de plaatsen A1, A2, A3 zetten?
 
...maak in formulevorm gebruik van het ampersantteken om strings en celadressen te koppelen.
="[td]" & A1 & "[/td] [td]" & B1 & "[/td]"

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Dat lukt niet, maar wellicht doe ik iets fout.

Waar begin ik met het = teken?

De gehele tabel (in simpele vorm) in html ziet er in excel zo uit, maar dan werkt het dus niet, de cel wordt dan niet gevuld met de inhoud van cel A1, B1, C1.

"
" &A1& "" &B1& "" &C1& "
"

Edit: de cel begint dus met "[tabel] en eindigt ook weer zo met [/tabel]"
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub tst
  thisworkbook.saveas "C:\test0.csv",xlcsvwindows
  thisworkbook.saveas "C:\test.xls
 
 Open "C:\test0.csv" for input as #1
  c01=input(LOF(1),#1)
 Close #1

 open "C:\test1.html" for output as #1
   print #1, "<tr><td>" & replace(replace(replace(c01 ,vbcrLf,"</tr>" & vbcrLf & "<tr>") & "#",";",</td><td>"),"<tr>#","")
 close #1
End sub

De html-tabel staat in C:\test1.html
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub tst
  thisworkbook.saveas "C:\test0.csv",xlcsvwindows
  thisworkbook.saveas "C:\test.xls
 
 Open "C:\test0.csv" for input as #1
  c01=input(LOF(1),#1)
 Close #1

 open "C:\test1.html" for output as #1
   print #1, "<tr><td>" & replace(replace(replace(c01 ,vbcrLf,"</tr>" & vbcrLf & "<tr>") & "#",";",</td><td>"),"<tr>#","")
 close #1
End sub

De html-tabel staat in C:\test1.html

???
Ok... misschien moet ik even melden dat mijn nickname niet helemaal willekeurig is gekozen :rolleyes:
Hier haak ik even af.
Wat is precies de bedoeling van deze code?
Krijg ik hiermee mijn beoogde doel voor elkaar?
 
Is dit dan wat je bedoelt:

Bestand wordt weggeschreven naar d:\test1.html

test1.txt hernoemen naar test1.html
 

Bijlagen

  • HTML format.xls
    22,5 KB · Weergaven: 100
  • test1.txt
    292 bytes · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan